Ode to Freedom, Buller och Bång och andra sånger – ladda ner dem gratis här.

Överallt i vårt avlånga land finns människor som skriver egen musik eller arrangerar, musik som inte blir utgiven men som vill sjungas! Sveriges Körförbund bjuder in musikmakare att publicera sina ej förlagda sånger här, där alla och envar kan få ta del av musiken. Har du komponerat sånger som du vill ska bli sjunga av många? Välkommen att skicka in dem till kansli@sverigeskorforbund.se, så blir de tillgängliga här!

– Buller och Bång
Musik och text: Benny Andersson och Björn Ulvaeus

Som en gåva till Sveriges alla barn har Benny Andersson och Björn Ulveaus skrivit låten Buller och bång. Sången tillägnas Kungl. Musikaliska Akademiens verksamhet Sjungande barn, för att uppmärksamma barns rätt till sina röster genom sång.

– Körpolska
Musik: Göran M Hägg

– 1:a juni.
Musik: Göran M Hägg, text: Kajenn

– Vintern rasar bakåt.
Musik: Karl-Anders Knutsson, text: Torbjörn Rüsslander

– Välkommen, du vår TTB
Text och musik: Martin Kahnberg

-Välkommen, du vår SAB
Text och musik: Martin Kahnberg

– Härligt att sjunga SATB
Text och musik: Göran Hägg

– 7-an SATB
Text och musik: Göran Hägg

– Ode to Freedom:

Rysslands invasion av Ukraina fortsätter och hela världen protesterar mot detta vansinne. Till körlivets glädje ger Benny Andersson och Björn Ulvaeus, genom Sveriges Körförbund, sin sång Ode to Freedom i originalarrangemang av Göran Arnberg att sjungas för alla och envar.

Ladda ner noterna gratis här, sprid dem till alla du känner och över världen, sjung sången på era vårkonserter, lägg ut noterna och er sång på hemsidor och sociala medier – tillsammans blir vi en obändigt stark röst för fred och solidaritet.

Benny Andersson och Eric Ericsons Kammarkör medverkade i konserten ”Vi spelar för freden” med Kyiv Soloists från Konserthuset i Stockholm. Se hela konserten här och lyssna till Ode to Freedom tid 51:30 in i programmet.

Här kan du även ta del av Malena Ermans körarrangemang och stämfiler av Ode to Freedom:
Ladda ner de 4- eller 6-stämmiga arrangemangen nedan och du kan lära dig sången på gehör via de stämfiler som du har tillgång till här.

Alt 4-stämmig sats
Alt2 4-stämmig sats
Bas 4-stämmig sats
Sopran 4-stämmig sats
Tenor 4-stämmig sats
Ode to Freedom 4-stämmig sats

Stämfiler och körsats sjungs av Ecstatic Ensemble och är inspelad i studio Evelyn Stockholm i samarbete med Kulturens.

Alt 6-stämmig sats
Bas1 6-stämmig sats
Bas2 6-stämmig sats
Sopran1 6-stämmig sats
Sorpan2 6-stämmig sats
Tenor 6-stämmig sats
Ode to Freedom 6-stämmig sats

Stämfiler och körsats sjungs av Esctatic Ensemble och är inspelad i studio Evelyn Stockholm i samarbete med Kulturens.

Lyssna på Ode to Freedom, här i ett 6-stämmigt arr, med Ecstatic Ensemble, som består av sångarna Jeanette Köhn, Sofia Niklasson, Malena Ernman, Leif Aruhn-Solén, Hans-Peter Nee och Gustav Nordlander. Lyssna här.

– Härlig är jorden
Arrangemang av Malena Ernman: