Sveriges Körförbund + Sensus = sant

Den 15 mars beviljades Sveriges Körförbund medlemskap i Sensus studieförbund – ett samarbete som vi ser mycket fram emot!

I över 50 år har Sensus arbetat för att på olika sätt stötta sång- och körverksamhet genom kurser, ledarutbildningar och studiematerial. Tillsammans med medlemsorganisationerna och samarbetsparter skapar Sensus, och finns med på, mötesplatser där körlivet växer. Genom att samarbeta med Sensus kan kören få konkret stöd till sin egen verksamhet men också vara en del i att utveckla körlivet i stort.

Vi är mycket glada att nu vara medlemmar i Sensus studieförbund och vi ser fram emot vårt gemensamma samarbete både nationellt och regionalt för att inspirera och stärka den svenska körrörelsen, säger Karin Eklundh, förbundsdirektör i Sveriges Körförbund.

Det här känns både roligt och spännande, ett kommande samarbete med Sveriges Körförbund kommer att stärka och lyfta vår redan idag gedigna körverksamhet ytterligare, säger Anna Göransson, köransvarig verksamhetsutvecklare på Sensus riksförbund.

Sveriges Körförbund är landets största profana körförbund, som samlar körer från alla möjliga åldrar, genrer och bakgrunder. Här finns en omfattande verksamhet som bland annat inkluderar Körsångens Dag, körledarutbildning, podcasten Körpodden, medlemstidning och körfestivaler. Förbundet företräder och är en skarp röst för att värna körrörelsen och allas rätt till gemensam sång, genom opinionsbildning och i det offentliga samtalet.

Läs mer om Sensus arbete med körsång här.