Kom och sjung vårsångspärlor den 20 april!

Hej, alla glada körsångare!

Vad sägs om att samlas och sjunga en härlig, lättsam vårkonsert tillsammans med alla glada vårsångspärlor? Vintern ra, Glad såsom fågeln och alla de andra! Adolf Fredriks Gosskör medverkar med några egna sånger och några tillsammans med storkören!

Konserten blir i Norrmalmskyrkan fredag 20/4 kl. 19.00 med rep kl. 17.00.

Ett gemensamt rep dagen innan, torsdag 19/4, kl 19.00-20.30 i aulan på Adolf Fredriks Musikklasser.

Repertoar (noter kommer på pdf direkt efter sportlovet så att alla har rätt arrangemang):
Vintern ra (Längtan till landet) - manskör
Glad såsom fågeln - ur Blandkörprisma (arr R Sund)
O, hur härligt majsol ler - SATB <
Now is the month of Maying - SATB
Morgonen - O Lindberg - SSA
Uti vår hage - SATB
Våren kommer till vår fröjd (ur Piae Cantiones) - unis improvisation + Den ljuva vår är inne, vers 1 (mel: Den blomstertid)
Nu grönskar det i dalens famn - SATB
Sköna Maj - SATB

Anmälan med antal och stämfördelning från respektive kör sker till mig omgående, senast tisdag 20 mars så att vi vet om vi kan göra konserten Först till kvarn för vi har begränsat antal platser!

(All detaljerad info om klädsel, biljettinfo och dylikt kommer efter 20/3.)

Välkomna - jag ser fram emot stor uppslutning och repris på succén från i december i Kungsholms kyrka!

Sångarhälsningar/Tony

Tony Margeta
Distriktsansvarig
Sveriges Körförbund - Stockholms län
tony.margeta@sverigeskorforbund.se

Julkonsert med Sveriges Körförbund fredag 1 december

I år blir det möjlighet att förenas i storkör i en gemensam julkonsert igen.

Fredag 1/12 kl 19.00 (samling 17.15) i Kungsholms kyrka går konserten av stapeln och det blir endast ett gemensamt rep, torsdag 30/11 kl 18.30-21.30 (lokal meddelas inom kort, i Stockholms city).

Repertoaren blir ur den rosa Julkörprisman från Gehrmans förlag (klassisk julmusik). Vid konserten kommer även körklass 6AB ur Adolf Fredriks Musikklasser att medverka. Storkören sjunger en del själva, Musikklasserna lite eget och sen förenas vi i en ännu större kör.

Anmälan till detta sker körvis, dvs kontaktpersonen i er kör samlar in namn och stämma (ange sopran 1 eller 2 osv) från respektive kör och skickar detta i ett mail till mig. Jag har ingen möjlighet att administrera anmälningar en och en (förutom de enskilda medlemmar som inte är med i någon kör såklart!).

Er anmälan måste vara mig tillhanda absolut senast fredag 29 september! Vi har begränsat antal platser så det är först till kvarn.

Info om biljetter, klädsel, exakt repertoar mm kommer till anmälda sångare.

Jag ser fram emot många anmälningar!

Sångarhälsningar

Tony Margeta
Distriktsansvarig
Sveriges Körförbund - Stockholms län
Mobiltel: 0702-787539

tony.margeta@sverigeskorforbund.se

Julkonsert med Sveriges Körförbund 3 december 2015

En julkonsert med enbart kända julsånger att lyssna till och sjunga med i. Storkör ur Sveriges Körförbund under ledning av Tony Margeta.

Historiska muséet, Barockhallen (Narvavägen 13-17)

Torsdag 3 december kl 19.30

Entré 120kr/80kr (barn/studerande 6-19 år). Biljetter via körsångarna eller vid entrén från kl 18.45 på konsertdagen.

Par-i-kör och workshop i Stockholm i vår

Stockholmsdistriktet fortsätter i vår med Par-i-kör, det vill säga konserter som delas mellan två - eller till och med tre - körer. Dessutom blir det workshop i scenisk kör för endast 50 kronor!

Par-i-körkonserterna anordnas i Eric Ericsonhallen, och schemat under våren ser ut som följer:

Söndag 8/2 kl. 16.00: Cantuskören, dirigent Vera Belin samt Näktergalningarna, dirigent Dagny Wennberg

Söndag 15/3 kl. 16.00: Akademiska kören, dirigent Håkan Sund samt Fyrklang och Illustrakören, dirigent Dorothea Knust

Söndag 26/4 kl. 16.00: Sunlight Chorus, dirigent Veronica Johansson och Stockholms Gaykör, dirigent Morten Heide

Lördag 16/5 kl. 16.00 i Andreaskyrkan, Högbergsgatan 31 (obs platsen!): Birkakören, dirigent Francesco Acquista och Septimuskoret (Danmark), dirigent Ole Kongsted.

Biljettpris vid samtliga konserter: vuxna 120 kronor, barn/studerande 6-19 år 80 kronor. Biljetter säljes vid entrén från kl. 15.00 på konsertdagen.

Här kan du klicka för att titta närmare på Eric Ericsonhallens kalendarium

Är din kör intresserad av att medverka i en Par-i-körkonsert under hösten 2015? Datum att välja på är söndag 20 september och söndag 15 november, båda dagarna kl. 16.00. Först till kvarn gäller. Skicka mail till distriktsansvarige Tony Margeta på tony.margeta@sverigeskorforbund.se.

Platser kvar på workshop i Scenisk kör!

Det finns ännu platser kvar till workshopen i Scenisk kör med Anci Hjulström lördag 18 april kl. 10.00-15.00. Kostnaden för workshopen är endast 50 kronor för medlemmar i Sveriges Körförbund, och 250 kronor för icke-medlemmar. Kaffe och smörgås ingår! Plats: Hjorthagskyrkan, Dianavägen 10. Anmäl dig till Tony Margeta på mailadressen ovan.

Mycket på gång i Stockholm!

Stockholmsdistriktet startar köråret med Par-i-kör, julkonsert och workshop.

Julkonserten planeras till den 4 december, i en centralt belägen kyrka. Två gemensamma repetitioner är inlagda, den 4 och den 20 november. För att delta i julkonserten måste kören anmäla sig till distriktsansvarige Tony Margeta senast den 5 september.

Kanske vill din kör också medverka i en Par-i-kör-konsert i Eric Ericsonhallen? Alltså dela konsert med en eller flera andra körer?

-       Om alla i kören är medlemmar så deltar ni kostnadsfritt och får del av biljettintäkterna, skriver Tony Margeta i ett utskick till körerna, och uppmanar:

-       Skicka ett mail snarast med intresseanmälan så återkommer jag med datum.

Redan nu är det klart att Stockholms Studentsångare och La Cappella kommer att dela en konsert den 5 oktober.

Workshop på ämnet scenisk kör blir det den 24 januari. Anci Hjulström, känd föreläsare och själv medlem i Sångensemblen Amanda, håller i dagen. Förhandsanmälan behövs senast den 30 september. Priset för medlemmar är 50 kronor – då ingår smörgås och kaffe! – och workshopen pågår 10.00-15.00.

Tony Margeta vill också skicka ut en påminnelse om att hålla kontaktuppgifterna till kören aktuella.

-       Jag är mån om en god kontakt med er, allt för att ni ska få information i god tid och för att vi ska kunna hålla verksamheten i Stockholm levande. Därför: är ni inte kontaktperson i er kör längre så var snäll och meddela mig. Jag är även tacksam för en mailadress till körens ordförande och körens dirigent, skriver han.

Tony Margeta nås på tony.margeta@sverigeskorforbund.se.

Upplev Korallerna under Körkraft!

En av landets bästa damkörer uppträder på försommarfestivalen Körkraft!

Julkonsert på Dramaten

Romeo & Julia-kören sjunger julsånger på Dramaten i Stockholm, vid fyra tillfällen under december. Som medlem i Sveriges Körförbund får du rabatt på biljettpriset!

Händel i Storkyrkan

Sedan snart 100 år framförs Händels Messias i Storkyrkan i advent. Så även i år. Tre gånger under första advents-helgen finns chansen att lyssna till det klassiska verket.

Sjung på operascenen

Sugen på att gå en kurs på Operahögskolan i Stockholm? Att gestalta öppningsscenen ur Verdis Otello? Nu har du chansen.

VM-guld till Rönninge Show Chorus

Rönninge Show Chorus vann den stora barbershoptävlingen på Honolulu, Hawaii, i lördags (9 november). Det är första gången en kör utanför Nordamerika vunnit pris i den här internationella tävlingen som har anordnats sedan 1973.

Storkyrkans kör blir Kammarkören Musikaliska

Storkyrkans kör försvann som självständig kör i samband med att Domkyrkoförsamlingen i Stockholm omorganiserade sin musikaliska verksamhet. Nu sjunger kören igen.

Bilder från Nationaldagskörens framträdande i Stockholm den 6 juni

Den särskilt bildade Nationaldagskören med sångare från Sveriges Körförbund medverkade den 6 juni vid medborgarceremonin i Stockholms Stadshus.

Anslagstavlan

Körledare sökes

Körledare sökes!

Vi är en nystartad liten kör i Vällingby/Stockholm som söker en körledare från och med höstterminen 2018. Vi repar en gång i veckan och vill mest (men inte bara) sjunga poplåtar. Tveka inte att höra av dig till emma.christina.johnson@gmail.com om du tror att det kan vara något för dig!

Chorus Celeste söker sopraner och tenorer!

Stockholms län

Vi erbjuder roliga och utmanande repetitioner med blandad repertoar där fokus ligger på den klassiska musiken. Chorus Celeste präglas av trevlig social gemenskap och god stämning.

Vi ser helst att du har basala notkunskaper och lite erfarenhet av att sjunga i kör från tidigare.

Kören repeterar på tisdagar 19.00 - 21.15 i Stuvstakyrkan.

Under den kommande höstterminen sjunger kören på 2 gudstjänster, samt en musikandakt under allhelgonahelgen där vi planerar att sjunga Faurés requiem.

Vill sjunga med oss antigen för en längre period?
Tycker du att Faurés requiem är den vackrste musiken och kan tänka dig vara med bara för en kortare period?

… Välkommen att höra av dig till mail@espenmo.com !

Birkakören Stockholm söker ny körledare

Stockholms län

Vår energiska körledare flyttar från Stockholm till sommaren, varför vi nu söker en ny musikalisk ledare som vill fortsätta utveckla vår kör. Vi är en blandad kör med 45 medlemmar som framfört en rad olika körverk genom åren. Vi samarbetar gärna med olika solister, musikensembler, orkestrar och andra körer.
På vår webbplats finns mer information http://www.birkakorenstockholm.se/
Vi repeterar onsdagskvällar på Timmermansgården på söder(Stockholm).
Då hösten kommer att fyllas av repetitioner av Mozarts Requiem inför vår medverkan i konsert 8-11 november i Budapest, hoppas vi kunna välkomna en ny körledare till terminsstarten i augusti.
Välkommen med intresseanmälan !
Birgitta Bokeson Lagerqvist birgitta@bokesonlagerqvist.se
ordf.

SKÄRHOLMSKÖREN

Skärholmskören söker ny körledare from Höstterminen 2018

Vi är en 4-stämmig profan kör från 1974 och sjunger det mesta så som olika visor, Bellman, Hasse o Tage, Robert Broberg, Povel Ramel, Klinga mina klockor mm mm mm . Vi har en hemsida www.skarholmskoren.se
där du kan hitta kontakter till oss . Tveka inte inte att höra av dig, vi väntar på just dig!
Vi repeterar på onsdagar kl.19-21 i Mikaelikyrkan Skärholmen C (vid Busstorget) och P-garaget 5 tim. p-skiva och alldeles nära T-Banans bakre uppgång.

VÄLKOMMEN

Blandad kör (barn i sopran/alt) män i tenor bas

Hej,
Undrar om det finns någon kör i Stockholm med barn i sopran / alt och män i bas och tenor.

Är själv bas - men min välsjungande dotter (11 år) är sopran.

Funderade på om det gick att sjunga i kör tillsammans .... men vet inte om finns kör med sådan besättning i Stockholm?
(oloferiklindberg@gmail.com)

Triangelkören söker ny körledare

Stockholms län

Triangelkören är en blandad kör med en blandad repertoar som består av ett fyrtiotal sångare. Just nu söker vi en körledare som kan leda oss från och med hösten 2018.

Vi övar torsdagar mellan 18:30-21:00 i Eriksdalsskolan på Södermalm i Stockholm och har 1-2 konserter per termin. En gång om året åker vi på körhelg utanför stan för sångövningar och trevlig samvaro och var eller vartannat år åker vi på körresa utomlands.

Låter det intressant? Läs mer om kören på www.triangelkoren.se och maila oss vid intresse på info@triangelkoren.se!

Körer i Stockholms län

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida