OBS! KONSERTEN MED FÖRKLÄDD GUD ÄR INSTÄLLD.

Hej, alla sångarvänner!

Jag hoppas ni har det bra i dessa märkliga tider!

Det är i nuläget väldigt svårt att avgöra hur det kan komma att se ut i augusti och samtidigt vill jag inte ställa in detta event ännu då det kan finnas en chans att restriktionerna kring antal personer ändras.

Vi arbetar på lite olika upplägg kring hur man skulle kunna göra en alternativ variant (kanske två konserter eller till och med utomhus på någon bra plats).

Jag hoppas det är okej med er att det kommer ett definitivt besked i månadsskiftet juli-augusti då vi vet mer. Så tills dess - fortsätt öva på repertoaren och ha en skön sommar så hoppas jag verkligen att vi ses i augusti!

Är det någon kör som har några ändringar i deltagarantalet utifrån att man tex ingår i riskgrupp eller andra anledningar så är jag mycket tacksam om ni meddelar mig detta snarast så att vi vet. Antalet körsångare är också en avgörande faktor för hur vi kan genomföra konserten. Självklart medför inte eventuella ändringar några avgifter.

Med vänliga hälsningar,
Tony

Ändrat datum Förklädd gud

Hej, alla körsångarvänner!

I dessa tider av virus och elände har även vår fina konsert i maj drabbats. Vi vill absolut inte ställa in den utan har istället lyckats få fram ett nytt datum då det funkar med solister, ackompanjatör och inte minst Storkyrkan!

Repetitionen kommer att äga rum:

Onsdag 26 augusti kl 18.00-21.30

och konserten blir:

Torsdag 27 augusti kl 19.00 med samling 16.45.

Alla köpta biljetter gäller till detta konsertdatum istället!

Nu ber jag att ni snarast tar reda på i bland era anmälda sångare om det är någon som inte kan närvara dessa datum så att vi i så fall kan erbjuda andra intresserade att delta. Dessa svar önskar jag senast onsdag 8 april. Om jag inte har hört ifrån er till detta datum så utgår jag ifrån att antalet anmälda stämmer och då gäller förstås samma rutiner som tidigare - ev avhopp medför en avgift på 150:-/sångare.

Är det någon som behöver återköp på sin biljett så ber jag att ni meddelar att jag återkommer med information om detta snarast. Jag ber också att enskilda biljettköpare eller sångare INTE kontaktar mig innan denna specifika information har gått ut!

Slutligen får ni gärna kolla upp i era körer om det finns intresse för en körhelg med sång och en liten avslutande konsert fredag-söndag 26-28 juni i Stockholm. Återkom med ett litet mail till mig om detta i så fall.

Ta hand om er tills vi ses och hörs!

Sjung Förklädd Gud!

Kära körsångare i Stockholmsdistriktet!

På begäran kommer här en inbjudan till en gemensam vårkonsert med storkör för våren 2020. Vi kommer att framföra några obligatoriska vår-och sommarsånger samt Lars-Erik Larssons älskade ”Förklädd gud” med solisterna Paulina Pfeiffer och Richard Lindström.

Datumen är:
Onsdag 13 maj kl 18.00-21.00 repetition
Torsdag 14 maj kl 17.00-18.30 repetition, 19.00 konsert

Eftersom det är såpass begränsad repetitionstid så krävs det att man övar på egen hand. Stämfiler tillhandahålls för att underlätta övningen. Noter införskaffas av varje enskild kör/körsångare (jag undersöker möjlighet till rabatt via notförlag). Ett tips är att låna av någon kör då många har dessa noter.

Jag kommer att kliva av distriktsansvaret till sommaren 2020 så detta är mitt sista stora arrangemang med distriktet.

Jag vet att intresset är stort för denna konsert så därför ber jag er att skyndsamt ta upp anmälningar i era körer, även om våren känns avlägsen just nu. Vi har ett maxantal på 150 körsångare och sista anmälningsdatum för detta evenemang blir redan måndag 2 december!

Anmälan sker via denna länk:

Jag ser fram emot din medverkan vid denna fantastiska konsert!

Sångarhälsningar/Tony

Dags att anmäla sig till årets advents- och julkonsert!

Hej, alla sångare i Stockholmsdistriktet!

Hoppas ni har en fantastisk sommar och laddar för en sångglad hösttermin!

Fredag 29 november kl 19.30 (samling 16.45) i Kungsholms kyrka går konserten av stapeln och det blir endast ett gemensamt rep, torsdag 28/11 kl 18.15-20.45 i aulan på Adolf Fredriks Musikklasser, Västmannagatan 19. Repetitionen är obligatorisk för alla medverkande.

Repertoaren blir ur den rosa Julkörprisman från Gehrmans förlag (klassisk advents- och julmusik). Vid konserten kommer även Adolf Fredriks Musikklasser 8AB samt sopransolisten Paulina Pfeiffer att medverka. Magnus Bergman ackompanjerar. Storkören sjunger en del själva, Musikklasserna samt Paulina några egna stycken och sen förenas vi i en ännu större kör.

Anmälan till detta sker körvis, dvs kontaktpersonen i er kör samlar in namn och stämma från respektive kör och anmäler detta i formuläret via bifogad länk. Skulle det råka vara endast en sångare ur en kör som vill vara med så får den personen givetvis anmäla sig själv, även då via formuläret. Om någon av era körmedlemmar ej är medlemmar i Sveriges Körförbund så kan de ändå delta i konserten till en kostnad av 180:-. I avgiften ingår ett års medlemskap i Sveriges Körförbund.

Det är förenat med mycket arbete att arrangera en konsert av det här formatet och vi gör det för att vi vill ge alla en möjlighet att få sjunga i kör i stort format tillsammans med professionella musiker och för att synliggöra körsången i Stockholm. Avhopp av sångare i sista stund ställer till det mycket då vi inte kan bereda plats för dem som verkligen vill vara med. Jag ber er därför vara tydliga i era körer med att man skall ha bestämt sig för att delta innan man tackar ja. I år kommer avhopp efter sista anmälningsdag att debiteras med 150:-/korist för att täcka administrativa kostnader såsom lokalhyra etc.

Man kan redigera sitt formulärsvar fram till sista anmälningsdag.

Er anmälan måste vara mig tillhanda absolut senast fredag 27 september kl. 12.00 - då stängs formuläret! Anmälan kan dock komma att stängas tidigare om maxantalet (180 sångare) är nått så vänta inte för långe med er anmälan då det brukar bli fullt fort.

Info om biljetter, klädsel, exakt repertoar mm kommer till anmälda sångare/körer.

Ev frågor om konserten besvaras enklast via mail.

LÄNK TILL ANMÄLNINGSFORMULÄRET:

Adventskonsert med storkör i Stockholm

I år blir det åter möjlighet att förenas i storkör i en gemensam advents-och julkonsert. Fredag 30 november kl 19.30 (samling 16.45) i Gustav Vasa kyrka (Odenplan) går konserten av stapeln och det blir endast ett gemensamt rep, onsdag 28/11 kl 18.15-20.45 i aulan på Adolf Fredriks Musikklasser, Västmannagatan 19. Repetitionen är obligatorisk för alla medverkande.

Repertoaren blir ur den rosa Julkörprisman från Gehrmans förlag (klassisk advents- och julmusik). Vid konserten kommer även körklass 7AB ur Adolf Fredriks Musikklasser samt sopransolisten Paulina Pfeiffer att medverka. Magnus Bergman ackompanjerar. Storkören sjunger en del själva, Musikklasserna lite eget och sen förenas vi i en ännu större kör.

Det är förenat med mycket arbete att arrangera en konsert av det här formatet och vi gör det för att vi vill ge alla en möjlighet att få sjunga i kör i stort format tillsammans med professionella musiker och för att synliggöra körsången i Stockholm. Avhopp av sångare i sista stund ställer till det mycket då vi då inte kan bereda plats för dem som verkligen vill vara med. Var därför tydliga i era körer med att man skall ha bestämt sig för att delta innan man tackar ja. Självklart kan man inte råda över sjukdom eller annan oförutsedd händelse.

Man kan redigera sitt formulärsvar fram till sista anmälningsdag.

Er anmälan måste vara Tony Margeta tillhanda absolut senast fredag 28 september kl. 12.00 - då stängs formuläret! Anmälan kan komma att stängas tidigare om maxantalet (200 sångare) är nått.

Info om biljetter, klädsel, exakt repertoar med mera kommer till anmälda sångare.

LÄNK TILL ANMÄLNINGSFORMULÄRET

Kom och sjung vårsångspärlor den 20 april!

Hej, alla glada körsångare!

Vad sägs om att samlas och sjunga en härlig, lättsam vårkonsert tillsammans med alla glada vårsångspärlor? Vintern ra, Glad såsom fågeln och alla de andra! Adolf Fredriks Gosskör medverkar med några egna sånger och några tillsammans med storkören!

Konserten blir i Norrmalmskyrkan fredag 20/4 kl. 19.00 med rep kl. 17.00.

Ett gemensamt rep dagen innan, torsdag 19/4, kl 19.00-20.30 i aulan på Adolf Fredriks Musikklasser.

Repertoar (noter kommer på pdf direkt efter sportlovet så att alla har rätt arrangemang):
Vintern ra (Längtan till landet) - manskör
Glad såsom fågeln - ur Blandkörprisma (arr R Sund)
O, hur härligt majsol ler - SATB <
Now is the month of Maying - SATB
Morgonen - O Lindberg - SSA
Uti vår hage - SATB
Våren kommer till vår fröjd (ur Piae Cantiones) - unis improvisation + Den ljuva vår är inne, vers 1 (mel: Den blomstertid)
Nu grönskar det i dalens famn - SATB
Sköna Maj - SATB

Anmälan med antal och stämfördelning från respektive kör sker till mig omgående, senast tisdag 20 mars så att vi vet om vi kan göra konserten Först till kvarn för vi har begränsat antal platser!

(All detaljerad info om klädsel, biljettinfo och dylikt kommer efter 20/3.)

Välkomna - jag ser fram emot stor uppslutning och repris på succén från i december i Kungsholms kyrka!

Tony Margeta
Distriktsansvarig
Sveriges Körförbund - Stockholms län
tony.margeta@sverigeskorforbund.se

Julkonsert med Sveriges Körförbund fredag 1 december

I år blir det möjlighet att förenas i storkör i en gemensam julkonsert igen.

Fredag 1/12 kl 19.00 (samling 17.15) i Kungsholms kyrka går konserten av stapeln och det blir endast ett gemensamt rep, torsdag 30/11 kl 18.30-21.30 (lokal meddelas inom kort, i Stockholms city).

Repertoaren blir ur den rosa Julkörprisman från Gehrmans förlag (klassisk julmusik). Vid konserten kommer även körklass 6AB ur Adolf Fredriks Musikklasser att medverka. Storkören sjunger en del själva, Musikklasserna lite eget och sen förenas vi i en ännu större kör.

Anmälan till detta sker körvis, dvs kontaktpersonen i er kör samlar in namn och stämma (ange sopran 1 eller 2 osv) från respektive kör och skickar detta i ett mail till mig. Jag har ingen möjlighet att administrera anmälningar en och en (förutom de enskilda medlemmar som inte är med i någon kör såklart!).

Er anmälan måste vara mig tillhanda absolut senast fredag 29 september! Vi har begränsat antal platser så det är först till kvarn.

Info om biljetter, klädsel, exakt repertoar mm kommer till anmälda sångare.

Jag ser fram emot många anmälningar!

Sångarhälsningar

Tony Margeta
Distriktsansvarig
Sveriges Körförbund - Stockholms län
Mobiltel: 0702-787539

tony.margeta@sverigeskorforbund.se

Julkonsert med Sveriges Körförbund 3 december 2015

En julkonsert med enbart kända julsånger att lyssna till och sjunga med i. Storkör ur Sveriges Körförbund under ledning av Tony Margeta.

Historiska muséet, Barockhallen (Narvavägen 13-17)

Torsdag 3 december kl 19.30

Entré 120kr/80kr (barn/studerande 6-19 år). Biljetter via körsångarna eller vid entrén från kl 18.45 på konsertdagen.

Par-i-kör och workshop i Stockholm i vår

Stockholmsdistriktet fortsätter i vår med Par-i-kör, det vill säga konserter som delas mellan två - eller till och med tre - körer. Dessutom blir det workshop i scenisk kör för endast 50 kronor!

Par-i-körkonserterna anordnas i Eric Ericsonhallen, och schemat under våren ser ut som följer:

Söndag 8/2 kl. 16.00: Cantuskören, dirigent Vera Belin samt Näktergalningarna, dirigent Dagny Wennberg

Söndag 15/3 kl. 16.00: Akademiska kören, dirigent Håkan Sund samt Fyrklang och Illustrakören, dirigent Dorothea Knust

Söndag 26/4 kl. 16.00: Sunlight Chorus, dirigent Veronica Johansson och Stockholms Gaykör, dirigent Morten Heide

Lördag 16/5 kl. 16.00 i Andreaskyrkan, Högbergsgatan 31 (obs platsen!): Birkakören, dirigent Francesco Acquista och Septimuskoret (Danmark), dirigent Ole Kongsted.

Biljettpris vid samtliga konserter: vuxna 120 kronor, barn/studerande 6-19 år 80 kronor. Biljetter säljes vid entrén från kl. 15.00 på konsertdagen.

Här kan du klicka för att titta närmare på Eric Ericsonhallens kalendarium

Är din kör intresserad av att medverka i en Par-i-körkonsert under hösten 2015? Datum att välja på är söndag 20 september och söndag 15 november, båda dagarna kl. 16.00. Först till kvarn gäller. Skicka mail till distriktsansvarige Tony Margeta på tony.margeta@sverigeskorforbund.se.

Platser kvar på workshop i Scenisk kör!

Det finns ännu platser kvar till workshopen i Scenisk kör med Anci Hjulström lördag 18 april kl. 10.00-15.00. Kostnaden för workshopen är endast 50 kronor för medlemmar i Sveriges Körförbund, och 250 kronor för icke-medlemmar. Kaffe och smörgås ingår! Plats: Hjorthagskyrkan, Dianavägen 10. Anmäl dig till Tony Margeta på mailadressen ovan.

Mycket på gång i Stockholm!

Stockholmsdistriktet startar köråret med Par-i-kör, julkonsert och workshop.

Julkonserten planeras till den 4 december, i en centralt belägen kyrka. Två gemensamma repetitioner är inlagda, den 4 och den 20 november. För att delta i julkonserten måste kören anmäla sig till distriktsansvarige Tony Margeta senast den 5 september.

Kanske vill din kör också medverka i en Par-i-kör-konsert i Eric Ericsonhallen? Alltså dela konsert med en eller flera andra körer?

-       Om alla i kören är medlemmar så deltar ni kostnadsfritt och får del av biljettintäkterna, skriver Tony Margeta i ett utskick till körerna, och uppmanar:

-       Skicka ett mail snarast med intresseanmälan så återkommer jag med datum.

Redan nu är det klart att Stockholms Studentsångare och La Cappella kommer att dela en konsert den 5 oktober.

Workshop på ämnet scenisk kör blir det den 24 januari. Anci Hjulström, känd föreläsare och själv medlem i Sångensemblen Amanda, håller i dagen. Förhandsanmälan behövs senast den 30 september. Priset för medlemmar är 50 kronor – då ingår smörgås och kaffe! – och workshopen pågår 10.00-15.00.

Tony Margeta vill också skicka ut en påminnelse om att hålla kontaktuppgifterna till kören aktuella.

-       Jag är mån om en god kontakt med er, allt för att ni ska få information i god tid och för att vi ska kunna hålla verksamheten i Stockholm levande. Därför: är ni inte kontaktperson i er kör längre så var snäll och meddela mig. Jag är även tacksam för en mailadress till körens ordförande och körens dirigent, skriver han.

Tony Margeta nås på tony.margeta@sverigeskorforbund.se.

VoNo firar 20 år med konsert i Eric Ericsonhallen

I år är det tjugo år sedan vokalensemblen Voces Nordicae, numera VoNo, startades. Jubileet firas med en konsert i Eric Ericsonhallen den 8 november, samt en efterföljande turné.

Föreningen Adolf Fredriks musikklasser bjuder in till intressant fortbildningsdag!

Föreningen Adolf Fredriks musikklasser har glädjen att bjuda in till en fortbildningsdag onsdagen den 30/10 2019!

Dagen äger rum på Adolf Fredriks musikklasser, Västmannagatan 19 i Stockholm.

Exklusivt musikalerbjudande till Sveriges Körförbunds medlemmar!

Nu är Så som i Himmelen tillbaka efter vårens braksuccé. Missa inte en unik körkväll söndag den 13 oktober!

Njut först av musikalen och upplev därefter ett samtal på scenen med huvudrollsinnehavarna Malena Ernman och Philip Jalmelid, teaterchefen Vicky von der Lancken samt kompositören Fredrik Kempe som skrivit musiken.

Upplev Korallerna under Körkraft!

En av landets bästa damkörer uppträder på försommarfestivalen Körkraft!

Julkonsert på Dramaten

Romeo & Julia-kören sjunger julsånger på Dramaten i Stockholm, vid fyra tillfällen under december. Som medlem i Sveriges Körförbund får du rabatt på biljettpriset!

Händel i Storkyrkan

Sedan snart 100 år framförs Händels Messias i Storkyrkan i advent. Så även i år. Tre gånger under första advents-helgen finns chansen att lyssna till det klassiska verket.

Sjung på operascenen

Sugen på att gå en kurs på Operahögskolan i Stockholm? Att gestalta öppningsscenen ur Verdis Otello? Nu har du chansen.

VM-guld till Rönninge Show Chorus

Rönninge Show Chorus vann den stora barbershoptävlingen på Honolulu, Hawaii, i lördags (9 november). Det är första gången en kör utanför Nordamerika vunnit pris i den här internationella tävlingen som har anordnats sedan 1973.

Storkyrkans kör blir Kammarkören Musikaliska

Storkyrkans kör försvann som självständig kör i samband med att Domkyrkoförsamlingen i Stockholm omorganiserade sin musikaliska verksamhet. Nu sjunger kören igen.

Bilder från Nationaldagskörens framträdande i Stockholm den 6 juni

Den särskilt bildade Nationaldagskören med sångare från Sveriges Körförbund medverkade den 6 juni vid medborgarceremonin i Stockholms Stadshus.

Anslagstavlan

Essinge kammarkör söker tenorer och en 2:a bas

Stockholms län

Du är gärna mellan 25 och 60 år, med grundläggande notkunskaper och körerfarenhet sedan tidigare. Välkommen att prova på en repetition, eller provsjunga direkt!

Vi repeterar onsdagar kl 18.45-21.15 i en rymlig lokal med goda vädringsmöjligheter i Essinge församlingshem, Stora Essingen.

Mejladress: espen.myklebust.olsen@svenskakyrkan.se

Läs mer om kören: www.essingekammarkor.se

Sjunga i Essinge kammarkör?

Just nu söker vi:
• en 1:a sopran
• en 2:a alt
• två tenorer
• en 1:a och en 3:e bas

Mejladress: espen.myklebust.olsen@svenskakyrkan.se

Läs mer om kören: www.essingekammarkor.se

Engagerad körledare till ’projektkör’ på företag

Stockholms län

Hej! Vi är ett engagerat gäng med både stor och mindre stor erfarenhet av körsång som söker en körledare till en ’projektkör’ på vårt jobb. Vi genomför arbetet inom ramen för vår kulturförening.
Vi tror att vi kommer att att ha ca 10 repetitioner under dagtid, alternativt några färre men längre repetitioner under hösten. Vi tänkte komma överens med den som ska leda kören hur upplägget bäst ser ut.
Målbilden är att kunna uppträda med något inför våra kollegor.

Låter det som ett intressant uppdrag att ta sig an? Att sprida sångglädje och bidra till en fantastisk arbetsplats? Kontakta mig Kajsa.ekehult@sbab.se eller 0708-779818

Vår arbetsplats är i Sundbyberg, Solna Business park. Lokaler finns att använda för sångrepetition.

Körer i Stockholms län

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida