Norrbottens län

För närvarande finns ingen distriktsansvarig för Norrbottens län. Kontakta kansli@sverigeskorforbund.se, 070-782 92 44, för upplysningar om distriktet.

Lapponica firade 20-årsjubileum

Qvinnokören Lapponica, Luleå, har i höst firat 20-årsjubileum med ett varierat musikfyrverkeri. På Jubileumskonserten fick publiken bland annat lyssna till körens favoritsånger som Gabriellas sång,You´ll never walk alone och Kärleken är. I den sistnämnda sången förstärktes kören av före detta Lapponicor. Det blev trångt på scenen men ett kärt återseende. Sedan följde några femtiotalssånger som Luleåsonen Gunnar Wiklund uppträdde med, något som uppskattades av publiken. Konserten förgylldes av bröderna Henrik och Magnus Rongedal och tillsammans med kören framfördes Just a minute och September.  Piteåbandet Guns For Hire ackompanjerade vilket tillförde en extra dimension.

Till avslutning fick publiken hänföras av världshits som Skyfall och tillsammans med Rongedals Bohemian Rhapsody.

Körledaren Irene Perdahl står för samtliga arrangemang i den både omfattade och varierande repertoaren som är körens signum. Det är en av anledningarna till att många sångare har varit med sedan starten 1997.

Sjung med Sveriges största konserthusorgel!

Nu kan du som körsångare vara med och fira 10-årsjubileet av Orgel Acusticum, Sveriges största konserthusorgel. Den uppskattade kursen från förra året, ”Kör med instrumentets drottning” är tillbaka med nya härliga verk.

Tillsammans med detta fantastiska instrument med otroliga 9 000 pipor, framför ni verk av bland andra Rutter, Stenhammar och Sandström.

Du sjunger tillsammans med Erik Westbergs Vokalensemble under professor Erik Westbergs ledning och med organisten Lars Nilsson som spelar på Orgel Acusticum.

En magisk musikupplevelse kan utlovas.

Kursledare: Erik Westberg, professor vid Luleå Tekniska Universitet i kördirigering och körsång
Konserthusorganist: Lars Nilsson, lärare vid Musikhögskolan i Piteå i liturgiskt orgelspel och känd orgelimprovisatör.
Tid: söndag 8 oktober 2017 kl.10-15
Plats: Studio Acusticum Musikhögskolan Piteå

Kostnad:
100 kr för medlemmar i Sveriges Körförbund
280 kr för icke-medlemmar
En lättare förtäring ingår.

Anmäl dig här senast 30 september!

Norrbottensdistriktet bjuder in till kördag

Kursen heter "Kör med instrumentets drottning".

Deltagarna får uppleva hur det är att sjunga med en stor kör med professionella förtecken, a cappella med Erik Westbergs Vokalensemble. De får också sjunga tillsammans med Orgel Acusticum, Sveriges största konserthusorgel med 9 000 pipor.

Kursen vänder sig till dig som körsångare som vill uppleva sångarkänsla, storslagen musik och verk med igenkännandets glädje.

Kursledare: Erik Westberg, professor vid Luleå tekniska universitet i kördirigering och körsång.
Konserthusorganist: Lars Nilsson
Tid: lördagen 29 oktober 2016 kl 10-15
Plats: Studio Acusticum, Piteå
Kostnad:
100kr för medlemmar
280 kr för icke-medlemmar (men då blir man medlem i Sveriges Körförbund under 2016 och 2017 )

Medtag något lätt att äta och dricka i pausen

Anmäl dig här: Anmälan Senast 25 oktober

Varmt välkomna!

Hälsar Kia Karlman
Distriktsansvarig i Norrbotten
Sveriges Körförbund

Foto: Peter Lundholm

Sjung av hjärtat, sjung!

Sångerskan och artisten Anci Hjulström håller den 21 september i en workshop i Luleå tillsammans med musikern och forskaren Rickard Åström. Workshopen heter Sjung av hjärtat, sjung! och innehåller såväl scenisk framställning och kommunikation som lyfter konserten, samt intresseväckande fakta om körsångens påverkan på hjärtrytm och andning.

- Du får själv vara med och upptäcka hur allt synkroniseras när vi sjunger tillsammans, förklarar Kia Karlman, körförbundets distriktsansvariga i Norrbotten.

Workshopen hålls på Hotell Örnvik i Luleå och pågår 09.00-16.00. Kostnad: 250 kronor. Det finns endast 30 kursplatser, skynda därför att anmäla via denna länk! För mer information, kontakta Kia Karlman på kia.karlman@sverigeskorforbund.se.

Foto på Anci Hjulström: Patrik Gunnar Helin

Anci Hjulström

Körer i Norrbottens län

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida