Eric Ericsondagen 23 oktober – Kom och sjung med körprofilen Gunnar Eriksson!

Den 23 oktober är det Eric Ericsondagen som firas med en körsångardag tillsammans med en annan Eriksson, nämligen körprofilen Gunnar Eriksson! Körsångardagen går av stapeln i den vackra Eric Ericson-hallen på Skeppsholmen. Samma helg arrangeras den fjärde upplagan av den internationella dirigenttävlingen Eric Ericson Award i Berwaldhallen med final 24 oktober – så Stockholm kommer klinga av körsång i Eric Ericsons anda på flera platser!

Eric Ericson International Choral Center och Sveriges Körförbund bjuder in till en härlig körsångardag med workshops, öppna repetitioner, improvisation och lek – allt under Gunnar Erikssons ledning. Gunnar är en färgstark karaktär i körsverige som under årtionden har utbildat och påverkat många körsångare och hans arrangemang tillhör den svenska körsångsskatten. Gunnar var också god vän med Eric Ericson varför vi vill hylla dem bägge med körsångardagen!

Dagen kommer att vandra mellan workshops, konsertliknande inslag och avslutas gemensamt med deltagare och medverkande körer. De medverkande körerna har alla sjungit Gunnars musik och arrangemang under lång tid och vi kommer få smakprov på en palett av Gunnars rika tonspråk.

Deltagare och medverkande:
– Du och kanske hela din kör?
– Sångensemblen Vono under ledning av Lone Larsen
– Klamparekören under ledning av Carin Norrby
– SUSE (Stockholms Unga Sceniska sångEnsemble) under ledning av Carin Norrby

Musiker som medverkar under dagen:
– Piano – Harald Svensson
– Vibrafon – Matthias Ståhl
– Bas – Pär-Ola Landén

Program:
15.00 – 16.00 Workshop för alla med Gunnar Eriksson
Paus
16.15 – 17.15 Workshop för alla med Gunnar Eriksson
17.15 – 18.15 Öppen repetition med VoNo, Klamparekören och SUSE
Paus
19.00 – ca 20.30 Gemensam avslutning med deltagare och medverkande körer i en väv av dagens workshops och körframträdanden.

Sveriges Körförbunds medlemmar erbjuds ett rabatterat pris för körsångardagen!
Ordinarie deltagaravgift för dagen är 350 kr och som medlem i Sveriges Körförbund, eller om du är pensionär, betalar du endast 250 kr. Deltagaravgiften för studenter och arbetslösa är 200 kr.

Anmäl dig här.

Körsångardagen genomförs med stöd av Region Stockholm, Statens Kulturråd och i samarbete med Kulturens bildningsverksamhet.