Malmö Opera tar hjälp av Sveriges Körförbund

Körsångare från Sveriges Körförbund sjunger med Malmö Opera när föreställningen Romeo och Julia sätts upp i höst.

– Kul och värdefullt, kommenterar Emma Eriksson, distriktsansvarig i Skåne.

När det stod klart att Malmö Opera skulle sätta upp en turnerande version av Romeo och Julia gick frågan till Sverige Körförbund. Kunde körer från förbundet tänka sig att hjälpa till med föreställningens körpartier?

Den kända operan ska gestaltas som en kammaropera, med mindre ensemble och för mindre lokaler, och framföras på flertalet platser över hela regionen. Tanken är därför att lokala körer från olika delar av Skåne ska beredas möjlighet att medverka. Via körförbundet gick frågan vidare till fyra körer.

– Det är ännu inte helt klart hur vi ska lösa det här rent praktiskt. Jag väntar just nu på återkoppling från de tillfrågade körerna, säger Emma Eriksson.

– Till det projektet behöver vi rekrytera körer som befinner sig på en avancerad nivå. Alla har inte kapaciteten att ta sig an detta, särskilt inte med tanke på att det är kort om tid för repetition.

Totalt rör det sig om cirka 30 föreställningar som ska fördelas mellan de medverkande körerna.

– Vi ska försöka sy ihop det hela. Från förbundets sida tycker vi självklart att det är jätteroligt med samarbete. Det är stort i sig bara att få frågan. Vi vill naturligtvis ha fler projekt till förbundet och det är värdefullt när sådant händer, säger Emma Eriksson.

Romeo och Julia har premiär den 13 september och spelas i Skåne fram till den 30 november. Under våren ska föreställningen turnera i övriga Sverige.

Bilden: Joachim Bäckström har huvudrollen i Romeo och Julia. Foto: Malin Arnesson