Intressant läsning i tidningen Körsång!

Sveriges Körförbund lägger örat mot rälsen och lyfter fram intressanta och viktiga delar i det ständigt bubblande körlivet.

I tidningen Körsång nr 2 intervjuas en av våra största körprofiler, professor Gunnar Eriksson. Gunnar har satt sin prägel på det svenska körlivet under lång tid och med sin kluriga humor och gedigna erfarenhet får vi ta del av ett livsverk som berört otaliga körsångare.

Radiokoristen och sjuksköterskan Marie Alexis berättar om hur hennes andningsteknik som sångerska hjälpt henne tillbaka från en svår period av coronasjukdom. I reportaget delar Marie med sig av vägledande tips till alla som drabbats av corona för att återställa lungkapaciteten.

Den känsliga perioden i killars liv då målbrottet träder in gestaltas i den nya filmen Målbrottskören som finns på SVT och vi får höra körledare Karin Skogberg Ankarmo berätta om inspelningsresan och reflektioner målbrottet.

Hjärnfonden och Sveriges Körförbund startar ett pilotprojekt med körer som vill bidra till hjärnforskningen genom insamling till Hjärnfonden. Läs om körerna och deras tankar kring varför just körsång och hjärnforskning är en värdefull kombination.

Om detta och mycket mer kan du läsa i tidningen Körsång!