Fem körer kompar Jöback

Caleido, Stage Voice, Göteborgs Ungdomskör, Härlanda Voces och Chalmers Sångkör. Alla är de utvalda för att sjunga tillsammans med och bakom Peter Jöback vid föreställningen Jag kommer hem igen till jul.

­– Vi tycker att det ska bli roligt att medverka tillsammans med Peter som är en mycket skicklig musikalsångare och artist. Att det dessutom handlar om en show med jultema, stor publik och lite glamourös inramning gör det hela ännu festligare, säger David Molin, organist och körledare för Härlanda Voces.

– Vi har tidigare medverkat tillsammans med artister, men inte vid en så här stor produktion.

Jöbacks julalbum, med samma titel som showen, släpptes för 13 år sedan men säljs än idag. Föreställningen har premiär den 25 november och spelas till den 9 januari, totalt nästan 30 gånger. Körerna delar på föreställningarna.

– Det blir många spelningar under den långa tiden och vi ville se till att de som medverkar orkar med, så därför bestämde vi oss för att ta med flera körer med unga energiska sångare, säger Caleidos körledare Pernilla Sandahl, som också är körkoordinator för showen.

Peter Jöback har tidigare förklarat att han själv är uppvuxen med körmusik och att den ligger honom varmt om hjärtat.

På bilden: Härlanda Voces, foto Bengt-Erik Östling