Falu Kammarkör

Falun

Falu Kammarkör (FKK) grundades 1984 på initiativ av ett 10-tal sångare från Falun och Borlänge. Anders Hagegård blev körens förste dirigent. Han stannade i 10 år och utvecklade kören till en mångsidig ensemble.

Dirigenter har sedan i tur och ordning varit Anders Lindström, Inga Widell, Jonas Pehrs och Tony Margeta. Under Anders Lindströms tid spelades den första CD-skivan, Carols i Jultid, in. Anders förde också in mycket engelsk körmusik på repertoaren vilket Jonas Pehrs byggde vidare på. Med Jonas hade kören även temakonserter kring svensk lyrik tillsammans med poeten Birgitta Lillpers.

Tony Margeta blev körens femte dirigent. Under hans tid deltog kören i ett antal nationella körtävlingar i Europa. I Griegfestivalen i Bergen 2007 slutade kören som totalsegrare i Grand Prix i konkurrens med 32 körer från hela världen. Efter det har kören deltagit vid tävlingar i Estland (Tallin), Slovenien (Maribor) och Italien (Riva del Garda och Venedig). Under Tonys sista år, 2015, deltog kören Chorfestspiele Bad Krozingen i Tyskland och vann där både den sakrala och profana klassen för blandad kör och dessutom Walter-Scheel-Chorpreis.

Falu Kammarkör finns representerad med två spår på en samlings-CD med svensk körmusik, Uti vår hage. Denna CD har tilldelats gulskiva och sålts i mer än 18 000 exemplar.

I samband med Falu Kammarkörs 25-årsjubileum 2009 var kören med och beställde ett verk av den amerikanske tonsättaren Eric Whitacre tillsammans med två kören från USA och en från Italien. FKK gjorde den nordeuropeiska premiären av detta stycke, Nox Aurumque.

Sedan januari 2016 leds kören av David Lundblad.

Repertoar och inriktning

Klassisk blandad kör

Krav för att vara med i kör

Du ska tycka att det är roligt att sjunga i kör. Dessutom är bra gehör och god notläsningsförmåga viktigt. För att bli antagen i kören får du provsjunga för vår inprövningskommitté. I den ingår en medlem från varje stämma samt vår dirigent.

Vi söker nya medlemmar!

Vi rekryterar löpande sångare till alla stämmor. För närvarande söker vi extra mycket efter Basar, men även andra stämmor kan vara aktuellt.