Falu Kammarkör

Falun

Falu Kammarkör (FKK) är en fristående kör som består av sångare från flera orter i Dalarna och framför bl a svensk körlyrik, sakral körmusik, folkmusik, visor och ibland jazz och opera. Vi sjunger oftast a capella men samarbetar ibland med olika musiker. De senaste åren har kören haft samarbete med Musikkonservatoriet i Falun då den framfört verk av elever som studerar komposition. Kören deltar även i körtävlingar med några års mellanrum.

Den första CD-skivan, Carols i Jultid, spelades in 1996. Falu Kammarkör finns även representerad på en samlings-CD med svensk körmusik, Uti vår hage, där kören sjunger titelspåret. Det går även att lyssna på inspelningar på Spotify, Youtube samt på körens hemsida.

FKK har deltagit i ett antal nationella körtävlingar i Europa. I Griegfestivalen i Bergen 2007 slutade kören som totalsegrare i Grand Prix. Man har deltagit i tävlingar i Tallin, Maribor, Riva del Garda och Venedig. 2015 deltog kören i Chorfestspiele Bad Krozingen, Tyskland, och vann där både den sakrala och profana klassen för blandad kör och dessutom Walter-Scheel-Chorpreis. Kören har även deltagit vid ett flertal tillfällen på konserter i Dalhalla. Under våren 2019 deltog några av körens medlemmar i musikalen Sweeney Todd på Dalateatern.

I samband med Falu Kammarkörs 25-årsjubileum 2009 beställdes ett verk av den amerikanske tonsättaren Eric Whitacre tillsammans med två körer från USA och en från Italien. FKK gjorde den nordeuropeiska premiären av detta stycke, vilket heter Nox Aurumque.

Ordinarie dirigenter har i tur och ordning varit Anders Hagegård (1984-1994), Anders Lindström, Inga Widell, Jonas Pehrs, Tony Margeta (2004-2015) och David Lundblad (fr o m 2016).

David Lundblad har kyrkomusikerexamen från Musikhögskolan i Stockholm och har därefter studerat dirigering vid Sibeliusakademin i Helsingfors, där han tog examen 1999. Under hösten kommer han disputera i ämnet "svensk körklang" vid Sibeliusakademin, förhoppningsvis med goda illustrationer av Falu Kammarkör. Han har tidigare arbetat med bl a Göteborgsoperan, Zagrebs filharmoniska orkester och Göteborg Wind Orchestra. Han är anställd som repetitör för Dalasinfoniettan och är musikalisk ledare för bl a Falu Kammarkör och Dalasinfoniettans kör i Falun.

Mikaela Eriksson är körens vice dirigent sedan 2016. Hon ledde kören under en resa till Portugal våren 2019, där man bl a hade en konsert i den anrika kyrkan Igreja de Sao Domningos i Lissabon. Hon är anställd på Kulturskolan i Avesta som körpedagog och sånglärare.

Repertoar och inriktning

Klassisk blandad kör

Krav för att vara med i kör

Du ska tycka att det är roligt att sjunga i kör. Dessutom är bra gehör och god notläsningsförmåga viktigt. För att bli antagen i kören får du provsjunga för vår inprövningskommitté. I den ingår en medlem från varje stämma samt vår dirigent. Vi rekryterar löpande sångare till alla stämmor. Antagning i mån av plats. Max ålder 57 år för kvinnor och 62 år för män. (Ibland kan dispens ges.)