Region Öst

Stockholm, Uppsala, Gotland

Det är vi som är regionsansvariga i Team Öst. Har du frågor eller idéer så kontakta gärna någon i av oss i teamet.

Alf Norman

Katarina Sjöberg

Katarina Reineck

Uppsala

Camilla Ahlberg

Gotland

Hitta en kör nära dig

Anslagstavla

Kör/bakgrundsångare

Sverige är körsångarlandet nummer 1i världen. Vi söker en bakgrundsångare som älskar att sjunga i stämmor och vill pröva på att göra det i ett band.
Vi heter Drunk on the Moon och spelar pop/rock och håller till i Stockholm.
Vår senaste singel släpptes för 3 veckor sedan och är som omväxling på italienska, annars sjunger vi på engelska.
Du får gärna spela något instrument också, som keyboard, fiol, gitarr.
Ta chansen och kontakta oss!
Allt gott!
Göran basist och låtskrivare

Körledare sökes!

Nackakören Vivere Vokalensemble söker körledare från januari 2022. I Vivere har tolv till sexton körvana kvinnor skapat musik tillsammans med engagerade körledare i över tio år. Vår ambition är att ständigt utveckla både körklang och de enskilda rösterna, samtidigt som vi har roligt tillsammans. Vi sjunger i tre till fyra stämmor, och vår repertoar är mycket varierad, både i genrer och svårighetsgrad.
Vi träffas varannan vecka 19.15-21.1 5(veckodag kan diskuteras) i Storängssalen i Nacka

Vill du utvecklas tillsammans med oss?
Mejla isåfall din ansökan där du beskriver vem du är till ebbadrakenberg@gmail.com så hör vi av oss inom kort!

Skönstavikskören söker körledare

Vi:
– är en blandad kör, SATB, med 20-30 entusiastiska deltagare på repetitionerna.
– repeterar varje onsdagskväll i Sköndal söder om Stockholm.
– genomför minst två konserter varje år (Benny Anderssons musik hösten 2021, Musikaler 2019)
Du:
– har erfarenhet från andra körer.
– kan leda en kör och samtidigt spela piano.
– kan ställa krav och ändå förstå att vi är en amatörkör.
– utvecklar och stärker kören på ett konstruktivt sätt.
– är eller har varit sångare.
– har glimten i ögat.
Din roll:
– Arbeta tillsammans med en programgrupp för att ta fram repertoar och arrangemang.
– Leda repetitionerna och konserterna.
Låter det intressant? Tveka inte att höra av dig med ett mail. Vi väntar på DIG.

Ultunas Studentkårs damkör ULLA söker dirigent, Uppsala

Då vår nuvarande dirigent tyvärr ska sluta söker nu Ultunas mysigaste damkör någon som vill fortsätta utveckla kören. Vi är en kör på 15-20 korister och sjunger både två- och fyrstämmigt.

Vår repertoar består utav en bred blandning av folkmusik, Disney, snaps- och spexsånger. Varje år anordnar också ett luciatåg tillsammans med Ultunas herrkör. Vi repar en gång i veckan kvällstid på Ultunas studentkår.

För att passa som ULLAs dirigent tror vi att Du har ett brinnande intresse för körsång och en god taktkänsla. För oss är det mindre viktigt att Du har stor erfarenhet av att dirigera, utan du får gärna testa dina vingar tillsammans med oss. Kan du spela piano är det ett stort plus! Såklart erbjuder vi ett symboliskt arvode.

Sjunga med oss?

Vi söker 1-2 sångare i stämmorna S1, A2, T1, T2, B1 och B2.

Essinge kammarkör är en blandad kör med ett trettiotal rutinerade medlemmar. Kören är knuten till Västermalms församling och har sin hemvist i Essinge kyrka, men framträder också i församlingens andra kyrkor. Kören har ett trevligt socialt klimat kombinerat med ett högt instuderingstempo och repertoaren omfattar allt från renässansmusik till nyskriven musik, a capella såväl som med orkester.

Les mer på körens nya hemsida: www.essingekammarkor.se

Luciatåg önskas till Fjäderholmarnas krog

Hej

Vi önskar ett Luciatåg måndag 13 december ute på Fjäderholmarnas krog och magasin och det är 40 gäster som önskar ett Luciatåg.
Hämtning sker i Nacka strand kl.17.30 och vi kör tillbaka luciatåget till Nacka strand kl. 19.00
Vi önskar då lussning från kl. 18.10-18.30 och ca 11 personer kanske är lagom…mindre antal funkar även för oss.

Hur ser tillgängligheten ut och vad skulle det kosta?
Vi behöver kunna betala mot faktura.

Vänligen återkom snabbt på:
info@fjaderholmarnaskrog.se eller 08-7183355
Tack på förhand.

Tenorer, vill ni sjunga i Akademiska Kören?

Akademiska kören söker just nu nya duktiga tenorer. Du ska ha bra gehör och god notläsningsförmåga. Vår dirigent Håkan Sund har den uttalade ambitionen att utveckla Akademiska kören till att bli en av de allra bästa körerna i Sverige. Vill du vara med? Kontakta då vår dirigent, dir@akademiskakoren.se, 073-946 24 53, för provsjungning.

Det kommande året blir mycket spännande med bl a Julkonsert i Kungsholms kyrka, Nationaldagskonsert på Gripsholms slott och, om allt går i lås, en turné till Italien. För sommaren 2023 hägrar även en turné till USA dit Akademiska kören har fått en inbjudan.

Kören repeterar på Östermalm i Stockholm på torsdagar kl 18.30-21.00.

Fyrklang, blandad kör i Täby, söker nya sångare.

Nu när vi startar igång efter pandemin söker kören Fyrklang nya sångare. Alla stämmor är välkomna.
Vi övar på Tisdagar kl 19 – 21 i Karby Gård som ligger i Täby (Stockholm)
Välkommen att ringa Maria på telefon: 070-668 62 63 för mera information.

Nystartad manskör söker sångare

Schola Cantorum Sancti Thomae är en nystartad manskör vars fokus ligger på gregoriansk och renässanskörmusik. Vi söker dig som vill upptäcka musiken som en andlig väg och som vill lära dig sjunga denna typ av sång som har djupa rötter i den tidiga kyrkan.
Vi vill även vara en mötesplats för bön och fördjupning i trosfrågor. Vi träffas varje onsdag klockan 16.30 i S:t Tomas kyrka, Vällingby. Välkommen att kontakta vår körledare Francesco Acquista, 08 445 85 13, francesco.acquista@svenskakyrkan.se.

Haningekören AcQuire söker basar!

Kom och sjung med oss! Vi är en fristående kör med 20 medlemmar, i varierande ålder, och med en mycket blandad repertoar. Nu behöver vi stärka upp med fler basar men även sångare till de övriga stämmorna är välkomna. Vi tror att du har god körerfarenhet och förstår notläsning.

Kom och repa med oss en måndagkväll, 18.30-21.00, i S:t Eskils kyrkan i centrala Handen, för att se om vi är rätt kör för dig!

Med vår nye körledare, Szymon Rudzki, är vi fyllda med energi och sångglädje inför framtiden. Vi repar nu inför vår julkonsert i december. Under våren 2022 planerar vi även en minneskonsert för vår bortgångne körledare Anders Klint, tillsammans med ett flertal andra sångare och musiker.