Region Öst

Stockholm, Uppsala, Gotland

Det är vi som är regionsansvariga i Team Öst. Har du frågor eller idéer så kontakta gärna någon i av oss i teamet.

Alf Norman

Stockholm

Jag sjunger i tre körer, Collagekören och S:ta Birgitta kyrkokör och S:ta Birgitta vokalensemble. Har sjungit i kör sedan 1980. Jag driver Facebookgruppen Körsång i Stockholm för körer,körledare, och körälskare i allmänhet, med syfte att vi tillsammans ska sprida intresset för körsång och visa utbudet av körkonserter i Stockholm. Jag vill genom att vara med i Team Öst gärna hjälpa till att skapa körverksamhet och intresset för den musikskatt vi har i körsången. Den gör gott i själen hos både utövare och åhörare vilket vi behöver!

Katarina Sjöberg

Stockholm

Redan efter att ha deltagit i min första körrepetition för 28 år sedan, så kände jag att ”det här var verkligen min grej”! Jag tycker fortfarande att det är bland det roligaste som finns att sjunga i kör och jag sjunger alt i Långbrodalskören, Chorus Celeste och Triangelkören. Körsång ger så mycket stimulans och glädje för så många i Sverige och det har ju bevisats att det är bra för både för den fysiska och psykiska hälsan. Därför känns det fantastiskt roligt att få vara med i Team Öst och kunna medverka till utveckling av körsången som folkrörelse. Jag vill gärna arbeta för körmöten i olika format och sammanhang.

Katarina Reineck

Uppsala

Jag började sjunga i kör under tiden som student i V-Dala nationskör i Uppsala, och blev senare körledare för Stockholms Nationskör. Jag har sjungit i Allmänna Sången och La Cappella och sedan 15 år leder jag kören Canorus. Det roligaste jag vet är att vara en del av den musikaliska/sociala upplevelsen när körsångarna känner att de bjuder på sång, att de gör det med glädje och känner sig vackra, är säkra på att de blir förstådda. Det handlar om röst och uttryck. Jag vill i det entusiastiska Team Öst bidra till körernas utveckling och till att körsångare från olika delar av landet kan mötas och ha kul tillsammans.

Camilla Ahlberg

Visby

Jag sjunger i Visby Vokalensemble och jag gillar att vi har en sådan blandad repertoar med allt från visa till nyskrivet. Jag är med i styrelsen för Gotlands körförbund och har därigenom lyckan att få vara dess representant i Team Öst. Att få sjunga i kör är en så viktig del i mitt liv och jag gläds att få vara med i styrelse och team för att vara delaktig i frågor kring körsång och att skapa och möjliggöra fler sångarmöten, fortbildning och inspirationstillfällen.

Hitta en kör nära dig

Anslagstavla

Miljömedveten korist sökes

Göteborgs klimatkör är inne på sitt femte år, vi repar torsdagar hos Studiefrämjandet, Falkgatan, Göteborg, kl 18.45 – 20.30. Du hittar information om oss och de låtar vi sjunger om du googlar Göteborgs klimatkör. Välkommen!

Är du AORAs nya sångare?

VI SÖKER DIG SOM:
•trivs med att sjunga i ett högt sopranregister
•är en stark solist med scenvana, gärna med erfarenhet av sång i vokalgrupp och/eller kör
•vill jobba med sång på deltid och arbeta med kreativa och administrativa arbetsuppgifter
•har möjlighet att repa en arbetsdag i veckan i Stockholm/Uppsala
•gillar att sjunga i olika genrer och sångstilar, samt har god intonationsförmåga
•kan följa en notbild

AORA är en flerfaldigt prisbelönt vokalgrupp med musikalisk hemvist i pop, jazz och folkmusik. Framför oss har vi konserter och turné i Sverige och utomlands, samt släpp av ny musik. Lär känna oss mer via vår hemsida!

Ansök via länken: https://forms.gle/Gi9BUyqrGyemfsSr5

Kontakta info@aoravocal.com om du har frågor kring ansökan

Tenor söker kör i Stockholm

Hej. Mitt namn är Marcelo och söker en kör i Stockholm där jag kan sjunga i tenorstämman. Erfaren inom körsång och har bra gehör och notläsningförmåga. Tyvärr läser inte a vista. Har försökt att lära mig utan ljud stöd men min hjärna funkar inte så helt enkelt. Bredd Repertoaren bl.a Mozarts requiem, Mozarts Gloria, Vivaldis Gloria, Handels Messiah, Romancero Gitano, Carmen, Nabucco, Monteverdi, Schubert, renassence och spirituals, mm.
Kontroll på rösten har jag inga problem med och har enkelt att komma i ensemble.
Körsång är en aktivitet som jag verkligen uppskattar jättemycket eftersom det hjälper till att hålla mig i en bra kondition.
Tack på förhand

Riddarholmens kammarkör söker tenorer

Vi välkomnar nya sångare till kören. Denna termin söker vi enbart tenorer. Så om du har notläsningserfarenhet och musikaliska ambitioner och vill sjunga i Stockholms förmodligen trevligaste kör – hör av dig till oss! Eller tipsa dina sångsugna vänner. Vi repeterar onsdagskvällar i centrala Stockholm i Gustaf Adolfs kyrka.

Mer information om våra provsjungningar och hur man anmäler intresse finns här: https://www.riddarholmenskammarkor.se/provsjungning

Nya medlemmar Bellcante

Kören Bellcante söker fler medlemmar i herrstämman.
Vi är en kör med blandad repertoar och de flesta av oss är pensionärer. Vi övar i lokal på Rosenlundsgatan och avslutar varje terminen med en konsert.

Långbrodalskören i Älvsjö söker körledare

Långbrodalskörens nuvarande körledare går i pension efter sommaren och kommer då att sätta sig i basstämman och förgylla den. Så nu måste vi hitta en ersättare som efter sommaren kan leda oss i sjungandet och hjälpa oss att sjunga rent och att hitta de rätta tonerna. Och inte minst att hålla rätt takt.

Vi är en ideell förening med en styrelse och en programgrupp. Repertoaren bestäms av körledaren tillsammans med programgruppen.

Idag består kören av ca 30 korister. Vi är en blandad kör och sjunger SATB.

Vi övar i en lokal i Älvsjö ca 10 minuters gångväg från Älvsjö pendeltågsstation varje måndag mellan 19.00-21.00. I lokalen finns tillgång till ett piano.

På vår hemsida www.langbrodalskoren.com finns ytterligare information.

Boo kammarkör söker nya medlemmar

Boo Kammarkör är en kör med hög musikalisk ambitionsnivå.
Musikaliskt rör sig kören mellan olika genrer med tyngdpunkt på den klassiska repertoaren. Kören tar sig an både a cappella-musik och större kör- och orkesterverk av såväl traditionella som moderna tonsättare.
Vi sjunger gärna stora verk av Mozart, Fauré, Rutter, Vivaldi och Bach.

Vi söker drivna sångare med god notläsningsförmåga, omfång och gehör till alla stämmor. Välkommen att höra av dig för att boka tid för en provsjungning.
Torsdagar klockan 19.00-21.30 i Kyrkans hus, Orminge C

Myndighet söker körledare till friskvårdskör

Hej!

En friskvårdskör som repar på lunch 12-13 en gång i veckan under terminen söker en körledare som kan leda ett glatt gäng tjänstepersoner. Vi har ca 4 uppträdanden/år. Skriv gärna och berätta om dig.

Nova Cantica i Tumba söker sångare i alla stämmor

Vi sjunger en blandad repertoar, den här terminen VT 24, blir det visa, Valborgs sång och och en sjungning vid högmässa i kyrkan. Vi reperterar tisdagskvällar 18.30-21.00 med början 16 januari i Tumba kyrka. Vår körledare är Helena Gautier. Ordförande i vår körförening är Jan Wingren. Anmäl intresse med kort presentation som din stämma och tidigare sång erfarenhet till Helena via mail. Har du frågor kan du ringa Jan.

Kören CON BRIO

Kören CON BRIO söker sångare!

Vi övar måndagar kl 18:00-20:00 i ANDREASKYRKAN på Södermalm i Stockholm.

Con Brio är en fristående blandad kör som sjunger blandad repertoar, främst klassiskt, men också nyare musik.
Vi sjunger c:à två konserter per termin.

Vi startar vårterminen MÅNDAG den 22/1 kl 18:00.
Adressen är Högbergsgatan 31, Stockholm.

Kontakta körens dirigent, Liselotte Öhman för mer info.
Tel: 076/7147710.
Hemsida: www.conbriokören.se

VARMT VÄLKOMNA!

Tenorer till Akademiska kören

Akademiska kören söker just nu nya duktiga tenorer. Du ska ha bra gehör och god notläsningsförmåga. Vår dirigent Håkan Sund har den uttalade ambitionen att utveckla Akademiska kören till att bli en av de allra bästa körerna i Sverige. Vill du vara med? Kontakta då vår dirigent för provsjungning.

Akademiska kören har en blandad repertoar med allt från barock till nyskriven musik sam jazz och folkmusik. Under våren kommer vi bl a att ha en konsert tillsammans med folk- och världsmusikern Ale Möller. Under hösten ger vi en konsert med musik av Bach i Berwaldhallen tillsammans med Drottningholms barockensemble och fortsätter med en utsåld julkonsert i Kungsholms kyrka.

Kören repeterar på Östermalm i Stockholm på torsdagar kl 18.30-21.00.

Kammarkören Cantare i Stockholm söker nya sångare

Den 22a januari kl 18.30 har vi äntligen nästa intagningstillfälle! Du får då prova på att repa tillsammans med oss i kören och därefter sker individuella insjungningar. Den här terminen är alla stämmor välkomna att söka! Anmäl dig genom att mejla till kontakt@cantare.net och berätta om dina erfarenheter av körsång.

Cantare är en fristående, klassisk kammarkör med höga ambitioner. Vi har stor variation i våra projekt och många sociala aktiviteter. Läs gärna mer om oss på vår hemsida! Vi repar på måndagskvällar nära Tekniska Högskolan.

Hoppas att vi ses!