Region Öst

Stockholm, Uppsala, Gotland

Det är vi som är regionsansvariga i Team Öst. Har du frågor eller idéer så kontakta gärna någon i av oss i teamet.

Alf Norman

Katarina Sjöberg

Katarina Reineck

Uppsala

Camilla Ahlberg

Gotland

Hitta en kör nära dig

Anslagstavla

Haningekören AcQuire söker basar!

Kom och sjung med oss! Vi är en fristående kör med 20 medlemmar, i varierande ålder, och med en mycket blandad repertoar. Nu behöver vi stärka upp med fler basar men även sångare till de övriga stämmorna är välkomna. Vi tror att du har god körerfarenhet och förstår notläsning.

Kom och repa med oss en måndagkväll, 18.30-21.00, i S:t Eskils kyrkan i centrala Handen, för att se om vi är rätt kör för dig!

Med vår nye körledare, Szymon Rudzki, är vi fyllda med energi och sångglädje inför framtiden. Vi repar nu inför vår julkonsert i december. Under våren 2022 planerar vi även en minneskonsert för vår bortgångne körledare Anders Klint, tillsammans med ett flertal andra sångare och musiker.

VGDK söker nya korister!

Västgöta Nations Damkör (VGDK) är kören för dig som vill utvecklas i en fin kör-gemenskap. Repertoaren sträcker sig från klassisk musik till svensk folkmusik och visor som passar bäst på gasquer, men vi tar oss även an utmaningar i andra genrer.

Under ht 21 följs självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer och vi gör anpassningar såsom att sjunga utomhus eller i mindre grupper. Terminens höjdpunkter är Höstbal, Luciatåg och alla kör-häng förstås! Kören gör framträdanden både som hel kör och i mindre ensembler.

Kören leds av Tomasz Siegrist som har en master i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan.

Repet är torsdagar kl. 18.15–21:00.
Mejla namn och tidigare körerfarenhet till vgdk@vastgotanation.se för att boka en tid.

Kristinakören vill bli fler

Tycker du om att sjunga och gärna vill göra det i kör? Här finns vi, Kristinakören,Sveriges äldsta damkör!
Vi är ett glatt gäng i blandade åldrar som träffas på onsdagar kl.19 i Viktor Rydbergs gymnasium,nära Odenplan.
Vår repertoar innehåller allt från visa till klassiskt. My Steneby heter vår ledare. Vi skulle vilja bli fler i vår kör. Du är varmt välkommen att vara med på en öppen repetition, onsdagen 8 eller 15 september kl.19. Hör av dig till
kontakt @kristinakören.se
Vi hörs!

UDK Discordia söker nya korister!

Discordia söker skönsjungande damstämmor med fallenhet för klassisk körsång och folkmusik. Vi är Uplands nations damkör, en social och ambitiös skara på ca 25 sångerskor, som verkar i Uppsala. Vill du bli en av oss?

Ordinarie rep hålls i huvudsak på tisdagar 18:45-21:15 på Uplands nation, med undantag för några måndagar. Utöver repen tillkommer våra egna konserter samt rephelger. På vägen har vi riktigt roligt och utvecklas musikaliskt tillsammans.

Kören samarbetar under hösten med dirigent Rebecka Gustafsson, utbildad vid bl a Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH) samt med en masterexamen i kördirigering vid Norges Musikkhøgskole i Oslo (NMH).

Insjungning sker den 5 september. Anmälan skickas till vice@udkdiscordia.se.

Essinge kammarkör söker nya sångare

Just nu behöver vi:
• en 1:a sopran
• en 2:a alt
• två tenorer
• en 1:a och en 2:e bas

Du är gärna mellan 25 och 60, med grundläggande notkunskaper och körerfarenhet. Välkommen att prova på en repetition, eller provsjunga direkt!

Vi repeterar onsdagar kl 18.45-21.15 i Essinge församlingshem, Stora Essingen.

Mejladress: espen.myklebust.olsen@svenskakyrkan.se

Läs mer om kören: www.essingekammarkor.se

Kammarkören Musikaliska välkomnar nya sångare!

Nu rekryterar vi nya medlemmar, i första hand basar och tenorer.

KKM är en väletablerad ensemble som kännetecknas av genuin sångglädje, med fokus på klassisk à cappellamusik. Vi är en blandad kör på avancerad nivå för Dig som vill sjunga både traditionella och moderna körverk. Hos oss behöver Du ha mångårig kör­vana, god notläsningsförmåga och ett stort mu­si­kaliskt och personligt engagemang.

Under ledning av vår körledare Pär Fridberg drar vi äntligen igång verksamheten igen den 23/8, efter det långa pandemi-uppehållet. Höstens program består av en lunchkonsert i september och en julkonsert i december.
Vi repeterar på måndagar kl 18.30 – 21.30 i Franska Skolans aula.

Skicka din intresseanmälan till info@kammarkorenmusikaliska.se!

Vill du sjunga med oss?

Mäster Olofskören är ett kul gäng erfarna körsångare med replokal i Gamla Stan. Vi söker nu dig som vill sjunga med oss. Repertoaren är bred och varierad, allt ifrån sakrala verk och nationalromantik till jazz, visor och pop. En kör med mycket glädje och höga ambitioner, både tekniskt och musikaliskt, och på konserterna sjungs allt utan noter och a capella.

Förutom julkonserter, luciatåg och en höst- eller vårkonsert varje år tar vi oss ut på resor då och då, i Sverige eller Europa. Vår nästa resa går till Cork International Choral Festival på Irland, i april/maj 2022.

Har du körvana och tycker att det här låter spännande? Besök gärna vår hemsida för mer detaljer, och skriv till oss för en provsjungning: rekrytering@masterolofskoren.se

Stockholm City Voices söker nya sångerskor

Välkommen på gästkväll i Årsta, Folkets Hus, onsdagen den 25 augusti!

Stockholm City Voices är en kvinnlig kör med ett 40-tal medlemmar som sjunger fyrstämmig a cappella på hög nivå. Förutom att vi tävlar internationellt i genren barbershop, sjunger vi rock, pop, jazz, visor och julmusik.

Vi har en hög musikaliska ambition och älskar det vi gör! Hos oss får du gå på djupet med sångteknik, sound, tolkning av arrangemang m.m. Dessutom har vi fantastiskt roligt tillsammans!

Nu söker vi kvinnor i alla röstregister som har höga ambitioner och vill vara med i vår fortsatta utveckling!

Kontakta blimedlem@stockholmcityvoices.se PÅ FÖRHAND för mer info och anmälan till pre-audition som kan ske tidigare än gästkvällen. Vi ses!