Välkommen till kurs i det lustfyllda körledarskapet

Du leder din kör och trivs bra med det, men kanske du tänker att det vore roligt att prova på och utforska fler dimensioner i ditt körledarskap? Då är detta kursen för dig!

Körledning handlar ju om så mycket mer än bara slagteknik. Musiken rymmer ju så mycket mer än bara notbilden. Att beröra och beröras genom sången och musiken är nog något som vi alla längtar efter – men hur gör man för att nå dit?

Du kommer få en massa redskap i denna kurs att ta med dig hem till din kör, för att göra ert gemensamma musicerande än mer lustfyllt och spännande. Innehållet i kursen är bland annat musikalisk kommunikation, det personliga uttrycket i körledarens gestik och kroppsspråk, scenisk närvaro och trygghet, kreativ utveckling av konsertformer och musikdramaturgi, närvaro, mod och lust!

Datum: Fredag 9 augusti kl.12.00 – söndag 11 augusti kl.13.00
Plats: Vadstena folkhögskola
Kursavgift inklusive alla måltider och fika: 3400 kr för dig som leder en av Sveriges Körförbunds medlemskörer. Kursavgift för icke medlem 3700 kr.

Vid anmälan betalas en anmälningsavgift om 300 kr som en delbetalning av kursavgiften. Det går också bra att betala hela kursavgiften direkt.

Anmäl dig här vid delbetalning.

Anmäl dig här om du önskar betala hela beloppet direkt.

Sista anmälningsdag: 9 juni

Kostnad för boende tillkommer. Möjlighet finns att boka rum på Vadstena folkhögskola för 890 kr/natt. Markera i anmälan att du vill ha rum, så reserverar vi rum åt dig och du betalar sedan på plats. Har du särskilda önskemål kring boendet, maila till kansli@sverigeskorforbund.se så hjälper vi dig.

Kursmaterial: Vid anmälan skickas fem sånger i pdf-format till dig, fria att laddas ner. Sångerna är ett redskap för momenten ovan, du väljer en av dem som du tycker skulle vara roligt att jobba utifrån. Lär dig din stämma i de övriga sångerna, så blir vi en härlig kör tillsammans på plats. Kursen vänder sig till dig som körledare, oberoende av vilken sorts kör du leder.

Har du frågor om kursen? Kontakta Karin Eklundh karin.eklundh@sverigeskorforbund.se

I samverkan med

Kursledare

Anci Hjulström

Anci arbetar som frilans, som sångerska, skådespelare/artist i en mängd olika ensembler, och  som musikregissör och inspiratör i scenisk musikalisk kommunikation. Hon är flitigt anlitad i Sverige och utomlands som musikregissör. ”Sveriges meste körregissör” har Anci kallats, för sitt unika arbete att väva ihop musik med texter och rörelse till personliga musikdramatiska sceniska körkollage. Anci sjunger i Sångensemblen Amanda i Göteborg och brinner för att sångare ska hitta större trygghet på scen och i sitt personliga kreativa skaparuttryck. Läs mer om Anci på www.ancihjulstrom.se

Anna Gullman

Anna är verksam som kördirigent, musiker och pedagog och har under åren arbetat på kulturskolor, gymnasieskolans estetiska program, folkhögskolor och som universitetsadjunkt på Musikhögskolan i Örebro. Tillsammans med Anci Hjulström har Anna medverkat som musiker och kördirigent i sceniska körprojekt för barn, ungdomar och vuxna både i Sverige och utomlands.

Karin Eklundh

Karin är utbildad kördirigent och sångpedagog och har under största delen av sitt arbetsliv verkat som frilans med en stor mängd olika uppdrag inom körvärlden, som exempelvis workshops i röstutveckling, svensk och sydafrikansk körsång, som lärare i körledning och metodik samt som dirigent i körer som La Cappella och Roslagens Vokalensemble. Idag arbetar Karin som förbundsdirektör på Sveriges Körförbund med ett nationellt uppdrag att stärka och utveckla körsången i Sverige.

Och – du som leder barn och unga!

Förläng dina kursdagar med två spännande heldagar 12-13 augusti på Vadstena Folkhögskola. Temat för dagarna är ”Barn och ungas sång”, arrangerad av Svenska Kyrkan i Linköpings stift. Kursledare är Edward Eklöf, kyrkomusiker i Jönköping och projektledare för Kyrkosångsförbundets ungdomskörsatsning, Lovisa Kronstrand Alinder, organist i Linköpings domkyrkopastorat och Lars Lind, kyrkomusiker i Selånger och förbundsdirigent i Sveriges kyrkoångsförbund.

Läs mer om dagarna här.