Sveriges Körförbunds stipendiater 2022!

Sveriges Körförbunds stipendium har som syfte att stimulera och utveckla körrörelsen i Sverige. Stipendiet är uppdelat i två delar om 25.000 kr vardera.

Sveriges Körförbunds styrelse har beslutat att bevilja stipendier 2022 till två körprojekt, som på ett angeläget och inspirerande sätt väver in nykomponerad körmusik, historiska generationsöverskridande teman samt angelägna frågor kring folkhälsa genom körsång.

2022 års stipendiater är Svanholm Singers och Tors Hammarkör.

Svanholm Singers, under ledning av Sofia Söderberg, iscensätter en föreställning om ensamhet och psykisk ohälsa genom nyskriven musik av bl.a. Phillip Cooke, Sofia Söderberg & Emil Fredberg. Föreställningen SJÄLV väver in poesi, dialog, film och ljussättning och ensemblens tjugo unga sångare kommer själv till tals med sina tankar och erfarenheter. Genom detta skapas en förankring i verkligheten och Svanholm Singers använder musiken som en bro mellan det uttryckbara och det svårförståeliga.

Tors Hammarkör, under ledning av Ingela Andersson, arrangerar musikteaterföreställningen Sagan om Varin Röde, där orten Alnö och dess historia under 300-talet gestaltas genom nyskriven text av Göran Lundgren och musik av Ingela Andersson. Vuxna, barn och ungdomar ingår i ensemblen och i föreställningen, som bygger på forskning kring järnåldern, används instrument som benflöjter och stenar. Genom kunskap och gestaltning av bygdens historia skapas en fördjupad generationsöverskridande gemenskap i nutiden.