The Rockin’ Pots – en glädjefull väg in i samhället

Välkommen till konsert i Stockholm 4 juni med The Rockin’ Pots och Tomas Ledin!

Lördagen den 4 juni samlas 175 körmedlemmar från fem lokala körer runt om i Sverige, och håller konserten “Vi är vårt land” på Oscarsteatern i Stockholm. Med på scenen är artisterna Tomas Ledin, Albin Lee Meldau, Amena Alsamea, Gabriel Forss med flera.

Rabatterat biljettpris för dig som är medlem i Sveriges Körförbund! Ange koden: vänner
Köp biljett här.

För åtta år sedan tog paret Jonas och Ros-Marie Hagström initiativet till det som kom att bli kören The Rockin’ Pots. Starten var ett möte med praktikanten Edward som just anlänt från Uganda.

Det hela började med att Jonas och Ros-Marie fick en fråga om att ta in en praktikant till deras musikskola. Praktikanten hette Edward, 26 år, en utbildad ekonom som kom från Uganda och bodde på flyktingförläggningen Grytan i Jämtland. Första gången Jonas och Ros-Marie var och besökte Edward på Grytans flyktingförläggning blev de tagna av situationen och kände att de ville bidra med något. Cirka 500 personer som bodde på flyktingförläggningen. Deras dagar bestod av att äta, sova och trycka inne på sina rum.

– Vi håller på med körer på musikskolan och körsång är friskvård. Det gör en gladare, piggare och friskare. Eftersom vi redan jobbade med körsång var det ett givet sätt att starta en kör på Grytan. Vår drivkraft är att hjälpa människor, berättar Jonas.

Ros-Marie berättar att de frågade Edward om han kunde kika runt på Grytan och höra om det fanns något intresse för en körverksamhet. Responsen var enorm. Edward hjälpte till att affischera och översätta och det kom 80 personer till den första körrepetitionen. Det var tio olika språk i cirkulation så frågan uppkom vad kören skulle sjunga på för språk. Ros-Marie berättade:

– Vi frågade Edward vilket språk vi skulle sjunga på och svaret var enkelt, svenska så klart! Som flykting får du inte börja SFI (svenska för invandrare) om du inte fått uppehållstillstånd eller bostad, så det kan ta jättemånga år innan en flykting kan börja plugga svenska.

– Så många av våra kördeltagare gjorde en svensklektion av texterna vi sjöng, och satt och pratade efter körrepetitionerna, säger Ros-Marie.

Så kom det att kören The Rockin´ Pots startade 2015 flyktingförläggningen Grytan utanför Östersund. Tillsammans med andra körer i Östersund fick de nyanlända på flyktingförläggningen sjunga en gång i veckan. Många som kommer till Sverige lever i isolering och har svårt att hitta ingångar i det svenska samhället, skaffa sysselsättning och vänner. Musiken är ett sätt att bryta rädslan för det okända, genom att skapa samhörighet och gemenskap för människor med olika bakgrund och förutsättningar. Genom kören kom nyanlända att mötas genom sången som ett gemensamt intresse och lär sig på samma gång svenska och får ett socialt nätverk på orten

– När vi startade så hade jag aldrig träffat en flykting, jag hade inget grepp om någonting, säger Jonas. Så det här engagemanget fanns inte förrän vi träffade Edward. Och när kören startade blev det så bra! Folk träffades, blev piggare och gladare. De nyanlända träffade ortsbor, blev kompisar och genom det hittade de jobb och bostad. På så vis växte vårt engagemang.

– Och så finns det så många som svenskar som vill engagera sig, men som inte riktigt vet hur. Kören blev en otroligt bra plattform att få verka genom, som har lett till mer. Folk ställer upp för varandra och många hänger på. Många körmedlemmar har fortsätt sin kontakt trots att vi inte är med, berättar Ros-Marie.

Jonas berättar att körsång är ett bra verktyg för integration, eftersom nästan alla har en relation till musik. Det är bra att hänga upp möten mellan människor på någonting. Med en aktivitet är det lättare att börja prata. Det sker många positiva saker genom sången, det är bra för hälsan, men är också ett bra sätt att lära sig språk. Det är en av de gruppaktiviteter som skapar en gruppkänsla snabbast.

När Postkodlotteriet och Postkodstiftelsen var på plats i Östersund i april för att träffa kören, mötte de Janette, 27 år, från Kongo, som gick med i kören i september 2021. Hon delade med sig av hur körsången har hjälpt henne med att kunna uttala svenska ord och att hon lär sig nya ord vid varje körövning. Hon fortsätter med att berätta vad kören betyder för henne.

–  Från början var det bara en kör, men nu är det en familj. Alla på plats hjälper till med olika saker, och som ny i Sverige finns det mycket man inte vet, men som jag fått hjälp med. Så jag har lärt mig mycket, förutom att bara sjunga, säger Jeanette.

Körmedlemmen Åsa Bengtsson Ring, som är född och uppvuxen i Östersund, har varit med i kören sedan den startade 2015. Hon delar glatt med sig av att kören för henne betyder glädje, gemenskap och möten med nya människor.

– Det är många nya möten och det kommer nyanlända hela tiden, så kören behövs för att välkomna dem. Jag har fått några nya vänner via kören, säger Åsa. Det bästa med kören är alla gånger vi sjunger tillsammans. Alla de här utflykterna vi gör är mest grädde på moset, det är torsdagarna som är bäst!

Jonas och Ros-Marie har länge burit på drömmen om att sprida konceptet med The Rockin´ Pots till fler städer än Östersund. När de kom i kontakt med Sveriges Körförbund 2018 kunde drömmen bli verklighet genom en projektfinansiering från Postkodstiftelsen. Formatet har i dag skalats upp och finns på fler orter i landet.

– The Rockin´ Pots finns sedan åtta år i Östersund, och nu även i Göteborg, Stockholm, Sundsvall och Norrköping. Vi har valt städer där vi ser att det funnits förutsättningar för att fortsätta efter projektets gång, säger Jonas.

Konsert i Stockholm 4 juni med Tomas Ledin

Körerna The Rockin’ Pots har ett spännande år framför sig. Lördagen den 4 juni samlas de 190 körmedlemmarna från de fem lokala körerna runt om i Sverige, och håller konserten “Vi är vårt land” på Oscarsteatern i Stockholm. Med på scenen är artisterna Tomas Ledin, Albin Lee Meldau och AmenaAlsamea. Biljetter till konserten finns fortfarande att köpa online.

– Jag har vid flertalet tillfällen haft glädjen att få framträda med The Rockin’ Pots och de imponerar stort. Det är uppenbart att The Rockin’ Pots öppnar dörrar till vårt språk och kultur. Samtidigt skapar det rum för möten, kontakter och lokalt engagemang. Jag ser det som ett mycket effektivt integrationsverktyg, säger Tomas Ledin.

Det är inte första gången kören uppträder med Tomas Ledin. Östersundskören fick ackompanjera artisten på hans 70-års konsert i Stockholm, ett minne många körmedlemmar bär med sig. Penzo, 23 år, från Peru, har varit med i The Rockin’ Pots i Östersund i fem månader. När han fick frågan vilket hans bästa minne var, sa han:

– Det är när vi åkte till Stockholm för att vara med och sjunga på Tomas Ledins 70-årsdag. Det var första gången jag uppträdde på en scen. Allt var underbart och den bästa upplevelsen för oss i kören. Det kommer jag aldrig att glömma!

Ros-Marie berättar att hon ofta tänker på Edward, som förklarade att paret Hagström ”inte gav honom fisken, utan de gav honom fiskenätet”. Han tog till sig allt och han lärde känna många i stan bara genom att vara på plats på körrepetitionerna. Genom kören såg hon hur lätt det är att bygga nätverk, utan att det kostar något, och att kunna göra det utan rädsla.

– Det vi gör för integration kan man göra med vad som helst, men sång är ett bra redskap, säger Jonas.

Onsdag den 17 augusti kl. 21.00 sänds en dokumentär om The Rockin’ Pots i TV4. Där kommer bland annat filmklipp från konserten på Oscarsteatern att visas. Dokumentären är finansierad av Postkodlotteriet.

Om projektet The Rockin’ Pots
Kören The Rockin’ Pots startade på Flyktingförläggningen Grytan utanför Östersund 2015.För att sprida formatet och starta fler körer, togs projektet upp av Sveriges Körförbund 2018 som ansökte om finansiering hos Postkodstiftelsen. I december 2018 fick de 1,7 miljoner till projektet.

– Många människor är osäkra inför det okända och vet inte hur de ska förhålla sig till varandra i nya situationer. Gemensamma intressen som förenar är ett sätt att skapa samhörighet där människors olikheter, bakgrund och förutsättningar förlorar betydelse. Rockin’ Pots är en ideell kraft som på ett nytänkande sätt bidragit till att många etablerade och nyanlända svenskar har mötts i sin vardag, spridit glädje och positivitet genom sången. Vi är mycket glada över den gemenskap som de åstadkommit under den korta period de har varit verksamma. Vi ser mycket fram emot konserten på Oscarsteatern, säger Marie Dahllöf, generalsekreterare på Postkodstiftelsen.