Till minne av Kjell Lönnå

En av Sveriges största körprofiler har gått ur tiden och det är med stor tacksamhet över hans omfattande gärning för körsången vi minns honom.

Kjell Lönnå fick alla svenska hjärtan att glädjas genom de många Allsångskonserterna i TV, och körkonserterna på våra största arenor, som han skapade. Kjell gav plats åt unga vokalgrupper och sångare i sina program, som idag är flera av våra stora artister, exempelvis Helen Sjöholm och The Real Group.

Kjell Lönnås körledargärning och sångglädje nådde hela det svenska folket på ett sätt som fattas oss idag. Den gemensamma sången, vårt gemensamma sångarv och den svenska körlyriken stod i fokus och alla, körsångare eller ej, var välkomna att delta i sången. Lönnås djupa kärlek till körsången gick inte att ta miste på och han hade förmågan att inkludera alla i sitt engagemang.

Kjell Lönnå verkade, vid sidan av sitt gedigna programledarskap i SVT, i Sundsvall som körledare för Sundsvalls Kammarkör, KFUM-kören och Confetti.

Sveriges Körförbund utnämnde 2016 Kjell Lönnå till hedersmedlem i förbundet.

Lyssna här på förbundsdirektör Karin Eklundh i P1 Kultur, tid 00:26 in i programmet.

Foto: Mats Andersson/TT