Röstrum

Göteborg

Kören Röstrum är en blandad kör från Göteborg med ca 40 medlemmar som utvecklats till en ambitiös amatörkör. Kören startades under våren 1988 och dirigent och körledare sedan hösten 1996 är Magnus Ekman. Vi gör gärna musikaliska föreställningar där vi blandar sång, spex och några danssteg. Kören har även gjort uppskattade turnéresor till bl a Bryssel, Franska atlantkusten, Italien, Prag, Schweiz, Holland, Spanien, England, Polen och Tyskland.

Varje år sedan 1988 ger Röstrum en luciakonsert tillsammans med sång- och instrumentalsolister i Domkyrkan, Göteborgs största kyrka. Konserten är mycket omtalad och kyrkan är alltid fullsatt.

En något nyare tradition för Röstrum är att anordna en utomhuskonsert till vårens ära! Kören bjuder sedan 2004 in alla körsångare i Göteborg med omnejd att på Valborg gemensamt sjunga de traditionella körsångerna i en stor kör under ledning av Magnus Ekman. Vid vårkonserten 2015 bestod kören av drygt 400 sångare.

Repertoar och inriktning

Våren 2011 gjordes nypremiär på "Vem ska trösta knyttet"" ihop med skådespelare och musiker." Hösten 2013 satte kören upp föreställning "Närproducerat" där man tolkade musik av kompositörer/artister från Göteborg eller musik om Göteborg.

Krav för att vara med i kör

Bra gehör eller god notläsningsförmåga.

Vi söker nya medlemmar!

Vi söker främst förstasopraner, tenorer och basar.