Nu är det dags för Chorus Night igen!

Behöver du eller din kör inspiration? Då ska du sjunga med i Chorus Night!

Nu är det dags för ChorusNight igen - ett härligt storkörsprojekt där man sjunger allt ifrån opera och musikal till pop och rock, ackompanjerad av en sinfonietta. Medverkar gör även alltid fina solister.

Årets konsert är den 9 november i Råda Rum, Mölnlycke. Efter konserten hålls alltid en trevlig bankett, där det bjuds på underhållning och senare på kvällen dans till storband.

Efter anmälan får man noter och övningsfiler och övar hemma själv, eller med sin kör.

Vill man vara med bör man anmäla sig snarast, för att få tillgång till noter och övningsfiler. Det är mycket att sjunga i år, så det är bra om man kan komma igång att öva så snart som möjligt. För mer info om full repertoar eller andra frågor om repertoar maila: info@chorusnight.se

Utdrag repertoaren:
Shenandoah, Trad.
Var. 18 för kör. orkester och pianosolo S. Rachmaninov
Lord Bless You And Keep You, J. Rutter
Circle of Life, Ur Lejonkungen
You´ll Never Walk Alone/Climb every mountain, Ur Carousel/Sound of Music
Vals D. Shostakovich (Allsång med publik)
Till Havs, för kör, orkester och solist
O Sole Mio, för kör, orkester och solist
Funiculi Funicula, för kör, orkester och solist
Nessun Dorma, ur Turandot
Vedi! le Fosche, ur Trubaduren

Deltagaravgift:
850 kr/person

Mängd/grupp/körrabatt:
10-20 pers – 750 kr/person
Fler än 20 pers – 650 kr/pers

Banketten kostar 550 kr/pers. Efterfesten är öppen för alla, familj, vänner, allmänheten mfl.

Banketten hålls i Råda Rums fina bankettsal

Läs allt om ChorusNight och anmäl dig här.

Workshop inför ChorusNight 2019

Workshop med ChorusNight

Sugen på rolig körworkshop? Nyfiken på ChorusNight?I så fall har du nu chansen. Den 21 februari blir det en uppstart och workshop med ChorusNight.

Aftonen bjuder på presentation och repetition av årets repertoar i form av en workshop där vi, förutom sjunger och har trevligt, samtalar om instuderingsteknik, samsjungning mm.

Tid: Torsdag 21:e Feb 18:30-20:45, kort fika 19:30. (Gratis)
Plats: Råda rum, Mölnlycke
Hitta dit: Råda rum, kyrkvägen 45. Grön express mot Skogen, hållplats Råda stock, eller buss 601 mot Benareby och hållplats Råda stock, sedan 3 min promenad. Det finns en stor parkering också.

Franz Lundberg Pålbrand leder workshopen tillsammans med Thomas Sjöström. Thomas Sjöström, som skriver en stor del av ChorusNight-arrangemangen, berättar om skapandet av arrangemangen. ChorusNight har kommit att bli känt för sina nya, unika och roliga arrangemang.

Workshopen är helt kostnadsfri, sponsras av Sveriges Körförbund, men man behöver ladda ner och skriva ut arbetsmaterialet. Maila: thomassjostrom@sverigeskorforbund.se. Arbetsmaterialet finns även att få på plats, men då mot en kostnad på 50 kronor.

ChorusNight 2019 går av stapeln den 9 november i Göteborg och 17 augusti i ett gästspel på fantastiska Stallebrottet, Bohus Malmö.

Mer info: www.chorusnight.se

Workshoppen leds av:

Franz Lundberg Pålbrand. Frilansande musiker och körledare, leder för närvarande körerna Almakören och Röster i Råda.

Thomas Sjöström. Körledare, pianist, arrangör med mera som startade ChorusNight 2011. Han är även distriktsansvarig för Västra Götaland i Sveriges Körförbund.

Toppa sångformen i inspirerande workshop

Under en inspirerande dag med körledarna Josefin Lidén och Thomas Sjöström får du såväl drillning i sångteknik och uttryck som härligt umgänge och gemenskap med andra körsångare.

Under workshoppen serveras handfasta tips som lyfter din körsång. Josefin Lidén går igenom sångteknik och röstvård. Saker att akta sig för, och att tänka på, för att få rösten att hålla. Thomas Sjöström reflekterar över interpretation, uttryck och instuderingstips.

Vi kommer under dagen att arbeta med material ur årets ChorusNightkonsert. (www.chorusnight.se). Men man kan självklart vara med på workshopen utan att vara med i ChorusNight!

Om workshopledarna

Josefin Lidén.

Sångerska, körledare. Flitigt anlitad sångerska som behärskar samtliga genrer. Har stort erfarenhet av körledarskap samt sjunger själv i Vocal Art Ensemble.

Thomas Sjöström.

Pianist, körledare, sångare. Grundade och driver ChorusNight.

Kostnad: Gratis för medlemmar i Sveriges Körförbund (Kostar 180:- att bli medlem.)
För icke medlemmar kostar det 350:-.
Plats: Carl-Johan kyrka, Göteborg.
Tid: Lördag 6 okt, 10:00-16:00, lunch mellan 12:00-13:00.
(Lunch fixar man själv.)

Varmt välkomna till en härlig dag tillsammans i sångens och gemenskapens tecken!

Anmälan görs till: thomas.sjostrom@sverigeskorforbund.se
Betalning görs till: bg 5094-7969, Swish: 1231834266
Arrangeras av Sveriges Körförbund.

Foto: Suvad Mrkonjic/Petra Hansson

Workshop om uttryck avslutas med välgörenhetskonsert

En workshop där man jobbar med uttrycket eller en välgörenhetskonsert till förmån för Barncancerfonden, med symfoniorkester och en världsberömd operasångerska? Varför inte både och! Västra Götalandsdistriktet bjuder in till en dag där du kan få båda delar. Och för medlemmar i Sveriges Körförbund är det gratis!

Workshopen vänder sig till såväl körsångare som körledare. Musiken som används är Tonerna (workshopen) samt Jesus bleibet meine freude, When you believe, Körsats ur Jurassic Park och Vissling ur Colonel Bogey March (Bron över floden Qwai) på konserten.  Deltagarna får noter och övningsfiler att öva med i förväg, hemma eller i sin kör.

– Vi vrider och vänder på hur man kan förbättra sitt uttryck med övningar och tips, berättar Thomas Sjöström en av workshopledarna.

– Vi delar upp oss efter halva workshopen, övar med var sin grupp och uppträder sedan för varandra och ger feedback.

Efter workshopen blir det en storartad konsert i Oscar Fredrikskyrkan, tillsammans med orkestern Gothia Concentus som totalt sett består av cirka 100 personer och Carolina Sandgren, solist från Göteborgsopoeran.

Alla är välkomna att delta, antingen i både workshop och konsert, eller bara konserten. Om du varit med på workshoppen är du automatiskt anmäld till konserten.

Det blir gratis entré till konserten, men en kollekt tas upp som går till Barncancerfonden.

Datum: Lördagen den 18:e november
Tid: Start workshop 11:00, avslutning med välgörenhetskonsert 19:00.
Workshopledare: Gunno Palmqvist och Thomas Sjöström.
Plats: Oscar Fredriks kyrka, Göteborg.
Kostnad workshop: 150:- för icke-medlemmar, gratis för medlemmar i Sveriges Körförbund.
Mat och fika: Till självkostnadspris.

Anmälan: Klicka här!

Obs! Om du vill delta endast i konserten går det också bra, men du måste ändå anmäla dig via länken närmast ovan. Du får nämligen noter mailade till dig i förväg. Vid fliken "Deltagaravgift" väljer du då alternativet "Jag medverkar endast i konserten (Gratis)".

Utveckla uttrycket i en körworkshop

Västra Götalandsdistriktet bjuder in till en workshop den 18:e november där fokus ligger på att förbättra sångarnas uttryck. Dagen avslutas med en välgörenhetskonsert till förmån för Barncancerfonden.

Workshopen vänder sig till såväl körsångare som körledare. Musiken som används är Tonerna, Jesus bleibet meine freude och When you believe. Deltagarna får noter och övningsfiler att öva med i förväg, hemma eller i sin kör.

Datum: Lördagen den 18:e november
Tid: Start workshop 11:00, avslutning med välgörenhetskonsert 19:00.
Workshopledare: Gunno Palmqvist och Thomas Sjöström.
Plats: Oscar Fredriks kyrka, Göteborg.
Mat och fika: Till självkostnadspris

Anmälan: Klicka här!
Obs! Det går bra att delta enbart i konserten (gratis), men man måste anmäla sig ändå så man får tillgång till notmaterialet.

Par-i-kör på Kviberg!

Körsång även i år på Göteborgs Kulturkalas

Körtävling med tema Hav och Mozarts Requiem på Götaplatsen. Även i år storsatsar Göteborgs Kulturkalas på körsång, tillsammans med Sveriges Körförbund.

– Det är verkligen jätteroligt att vi kan samarbeta, och att Göteborg & Co ser körsång som en stark kulturell aktivitet. Vi ser det som en stor framgång att kulturkalaset väljer att ha körsång från två av de största scenerna. Och jag vet att Mia Samuelsson, kulturkalasets konstnärliga ledare, också uppskattar vårt samspel.

Det säger Fredrik Berglund, distriktsansvarig för körförbundet i Västra Götaland. För tredje året i rad blir det alltså ett samarbete mellan förbundet och kulturkalaset, som äger rum i slutet av sommaren. Den 15 augusti äntrar körerna scenen på Kungstorget för att tävla. Mellan sex och nio körer kommer att väljas ut, och får framföra varsin konsert på max 20 minuter. Temat är Hav men finurlighet uppmuntras, skriver de distriktsansvariga i ett brev till körerna:

– Ni får förhålla er fritt till temat, det måste alltså inte tvunget vara just låtarna som är kopplade till Hav utan det kan också vara exempelvis det sceniska framträdandet!

Juryn består av två körpersonligheter samt en representant från förra årets vinnarkör, Gothia Show Chorus. Vinsten består av två dagar i inspelningsstudio.

Klockan 20.00 samma augustidag bjuds till storkörskonsert på Götaplatsen, även detta i likhet med förra året. Mozarts Requiem framförs, i en version som tagits fram av ensemblen SeLest.

– SeLest är nio musiker, ett möte mellan popband och stråksektion, berättar Fredrik Berglund.

– De har gjort en nytolkning av Mozarts Requiem, och det är deras version vi arbetar med i storkörsformatet. Det blir oerhört spännande.

Fredrik Berglund och Simon Ljungman, även han distriktsansvarig och dessutom medlem i SeLest, leder storkören.

– Vi siktar på att bli 300 på scenen. Vill man vara med så kan man ta kontakt med oss, säger Berglund.

De som är intresserade av att delta i tävlingen eller storkören kan maila på fredrik.berglund@sverigeskorforbund.se.

På bilden: SeLest, foto Patrik Gunnar Helin

SeLest

Kulturkalaset storsatsade på kör

Sjungande kräftor, Simon & Garfunkel, över 1 000 körsångare och en massiv publik. Göteborgs kulturkalas storsatsade tillsammans med Sveriges Körförbund på en heldag med kör. På eftermiddagen var det körtävling mitt i hjärtat av Göteborg. Kvällen bjöd på 650 körsångare och en sjungande publik som gav sig hän till Simon & Garfunkels välkända musik.

-       Det var en väldigt härlig dag. Vi är glada att körerna har fått ta så stor plats och att vi fick så mycket publik. Körtävlingen hade en publik på 600-650 personer, vilket ju är jättebra, säger Fredrik Berglund, körledare, arrangör och körförbundets distriktsansvariga.

-       Att Kulturkalaset satsar på det här sättet, med tävlingen och ett rent körprojekt på prime time på Götaplatsen är väldigt roligt. Att vi dessutom fyllde hela Götaplatsen känns fantastiskt.

Vann körtävlingen gjorde Gothia Show Chorus med ett program som bland annat skildrade kräftornas upplevelse på kräftskivan, till publikens förtjusning. Vinsten blev en workshopdag med Fredrik Berglund och förbundets andra distriktsansvariga, Simon Ljungman.

Kvällens kombinerade kör- och allsångskonsert bestod av nyarrangerad Simon & Garfunkel-musik och text på storbildsskärmar. Körsångarna fyllde hela scenen, stenpirerna bredvid trappan till Göteborgs konstmuseum, marken framför scenen samt halva balkongerna på stadsteatern och konserthuset. Publiken på platsen var därmed nästan omgiven av körsång. Fredrik Berglund, Simon Ljungman och trummisen Anna Lund styrde konserten.

-       Vi fick verkligen lita på att alla kunde musiken och gjorde sitt yttersta. Och det fungerade mycket bra. Vi har ju det här sättet att leda; vi gör musik tillsammans, säger Berglund.

-       Det var också en upplevelse att vi fick med körsångare i så spridda åldrar, och så olika nischer – från gymnasiekörer till rena amatörkörer, till kammarkörerna. Hela det västsvenska körlivet fanns representerat och det är stort att kunna hitta forum där det fungerar.

Medverkande körer under dagen var Gothia Show Chorus, Passalens Ungdomskör, Mölnlycke Rockkör, Tollered Gosskör, Kören Röstrum och Uppdykskören, samt körsångare från Rytmus musikergymnasium, LM Engströms musikgymnasium och Donnergymnasiet från Göteborg, Hammarö kammarkör, Mölndals kammarkör, Vokalerna från Kungälv, Underbart, Kommunikören, Odd singers och Gubbröra från Uddevalla, Hindås Allstars, Da Capokören från Töreboda, Onsdagskören från Tjörn, Voice från Mölndal, Voces och Almakören från Göteborg.

Foto: Niklas Maupoix

Gothia Show Chorus

Simon & Garfunkel-hyllning på Götaplatsen

Minst 600 körsångare och en sjungande publik ska fylla Götaplatsen under Kulturkalaset lördagen den 16 augusti. Då framförs The Boxer, en hyllningskonsert till Simon & Garfunkel.

- Texterna kommer att finnas på storbildsskärmar. Det blir alltså allsångsfest och samtidigt ett tillfälle att uppleva riktigt bra körmusik. Det känns jättekul, säger körledaren och arrangören Fredrik Berglund.

Hyllningskonserten klockan 20.00 blir avslutningen på Kulturkalasets kördag, som arrangeras i samarbete med Sveriges Körförbund. Tidigare under dagen pågår körtävling på Kungstorget 12.00-16.00.

Fredrik Berglund har, tillsammans med musikern och körledaren Simon Ljungman, arbetat med Simon & Garfunkel-projektet i 2,5 år. De har arrat allt material, och körer i hela Västra Götalands-regionen samt Värmland har deltagit för att sjunga de välkända sångerna. Det är också dessa körer som tillsammans bildar storkören på Götaplatsen.

- Det finns onekligen ett stort intresse för Simon & Garfunkels låtar. Vi hade själva inte arbetat med musiken innan men nu har vi verkligen fått chansen att upptäcka den, säger Fredrik Berglund

Med på Götaplatsen finns tre musiker – Berglund, Ljungman samt Anna Lund. Men ingen basist:

- När man gör fyrstämmig körsats kan det vara bökigt att ha med en basist, då kör man ofta över körens basstämma. Vi litar stenhårt på våra basar istället!

Det är andra året i rad som Kulturkalaset bestämt sig för att satsa på körsången. Bra, tycker Berglund, som – tillsammans med Simon Ljungman – även är distriktsansvarig för Sveriges Körförbund:

- Totalt är det 1000 körsångare som är igång under dagen, på olika scener, och allt sker verkligen i körförbundets regi. Det kan vi vara stolta över.

Foto: Avi Ericsson

The Boxer

Anmäl dig nu för en unik kördag!

Lördagen den 3 maj bjuder Sveriges Körförbunds Västra Götalands-distrikt in till en inspirerande kördag under ledning av Ida Rosén Hamrå, körledare på GöteborgsOperan, och Johannes Landgren från Högskolan för Scen och musik.

Kvinnor får prova på att sjunga i damkör samt i blandad kör, medan männen provar manskör och det blandade formatet. Dagen avslutas med att sjunga upp för varandra.

Kostnaden för kördagen är 100 kronor för medlemmar i körförbundet, 400 kronor för övriga. Anmälan skickas senast 25 april till fredrik.berglund@sverigeskorforbund.se.

Sjung in våren vid Näckrosdammen

För elfte året i rad samlas sångarna, klockan 16.00 på Valborgsmässoafton, vid Näckrosdammen bakom Götaplatsen. Storkören leds av Magnus Ekman i vårsångerna Längtan till landet, Majsång, Glad såsom fågeln, Uti vår hage, Sköna maj välkommen och Under rönn och syrén. Körer som vill får sedan gärna framträda själva. Meddela intresse till Magnus Ekman på 92ekman@telia.com. Ta med något att äta och dricka, samt gärna familj och vänner, hälsar arrangörerna.

Evenemanget avslutas med Lasse Dahlqvists Då börjar livets vår. Maila margareta.svensson2@comhem.se för att få noter. Resterande sånger tränas på egen hand, med egna noter.

Arrangör för valborgssången är kören Röstrum i samarbete med Sensus.

Foto: Robert Ericson

Arrangörsutbildning för körer

Välkommen till en utbildningsdag skräddarsydd för körer, med fokus på planering, genomförande, publikarbete, marknadsföring och efterarbete i samband med körens egna konserter.

Dags för ChorusNight igen!

Behöver du eller din kör inspiration? Då ska du sjunga med i Chorus Night!

Medlemserbjudande - se musikalen Annie på Lorensbergsteatern till rabatterat pris!

Nu har du möjlighet att få se musikalen Annie till ett rabatterat pris!

Svenska Kammarkören och GWO i samarbete

Göteborgsbaserade Svenska Kammarkören samarbetar i vår med Göteborg Wind Orchestra. Tillsammans framför man musik av Anton Bruckner och Igor Stravinskij - musik med stora olikheter.

Manskör tog chansen

Cantorums Manskör från Göteborg sjöng i oktober Mozarts Requiem i Krakow, tillsammans med en norsk och en finsk kör. En utmaning för en kör som inte tidigare sjungit denna typ av musik!

Anslagstavlan

Saltstänk söker tenorer och basar

Västra Götalands län

Saltstänk är en blandad kör i Göteborg, som sjunger både eget material, och andras musik och texter från hela världen - även om mycket är svenskt. Vi gör regelbundet projekt med sceniska föreställningar där vi gestaltar musiken och huvudsakligen sjunger egna körarrangemang av vår dirigent Tore Sunesson. När Saltstänk uppträder vet man aldrig vad som kan hända... Saltstänk ska både höras och synas, med en mix av toner, ord och rörelser.

Vi söker nu tillskott av tenorer och basar. Du behöver ha bra gehör och god förmåga att läsa noter. Du ska gärna trivas med att agera på scen, vilja sjunga mycket utantill, och att sjunga alla sorters musikstilar.

Läs mer på vår hemsida www.saltstänk.se, eller kontakta Torbjörn Lundström lutor@telia.com

Sopran sökes

Västra Götalands län

Vokalensemblen Ramses söker sopran.

Ramses är en mindre ensemble på ca 10 st män och kvinnor.
Vi sjunger både befintlig musik och eget material som befinner sig i gränslandet mellan populärmusik, visa och konstmusik.
Du behöver ha god vana vid stämsång. Då inlärning sker med noter behöver du också ha hyfsad vana av notläsning.

Vårt senaste projekt var en musikalisk installation i en gruva.
Vi sjunger vid andra tillfällen t.ex på cafékvällar och bröllop.

Ensemblen leds av Ulrik Marksten, sångare och kompositör.
Se vår Facebook-sida

Vi repar torsdagar kl 18.30-21.00 i Kviberg, Göteborg.

Intresserad? Hör av dig till mermusik0@gmail.com

Gothia Concentus-kören vill utöka i alla stämmor!

Västra Götalands län

KOM OCH SJUNG FILM- OCH DATASPELSMUSIK!
Gothia Concentus - Västsveriges största fristående symfoniorkester - genomför under våren 2020 ett stort konsertprojekt med tema TECKNAT/ANIMERAT med musik från film och dataspel. Till detta konsertprogram rekryterar vi nu en kör för pampiga sånginsatser i stycken från bl.a.Shrek, Lejonkungen, Pokèmon och Super Smash Brothers
Konserter blir det i maj, juni samt augusti. Missade du förra säsongen? Här får du en ny chans. Välkommen att söka om du har god körvana, notläsningskunskap och bra gehör!

Anmäl dig på mail till: provsjungning@gothiaconcentus.se så återkommer vi med mer info om exakt tid och datum för provsjungning. Väl mött!

Vocal Art Ensemble söker sångare

AUDITION!

Nu ges chansen att provsjunga till Vocal Art Ensemble.
Vi söker kvalificerade sångare med god körerfarenhet och passion för musik och text! En av vardera S, A, T och B.
Provsjungning efter individuell överenskommelse med vår dirigent, professor Jan Yngwe.
Sänd ett mail och berätta om dig själv till: jan.yngwe@telia.com
Läs mer om kören på vår hemsida:
www.vocalartensemble.se

Körledare sökes till Tengbom

Västra Götalands län

Vi är ett arkitektkontor i Göteborg som vill förgylla våra arbetsveckor med körsång och söker nu en körledare!

Vi är en blandning av nybörjare och mer erfarna körsångare. Vi sjunger gärna olika musikstilar, så som visor, klassiskt och pop, och skulle gärna ha små uppvisningar då och då. Här har man tillgång till projektor och högtalare. Körledaren skulle dock behöva ta med sig ett eget elpiano eller dylikt.
Vi övar helst under lunchtid, ca en gång varannan vecka.

Vi är ivriga att sätta igång och hoppas hitta vår körledare riktigt snart!

Kontakta Katarina Rosengren, tel: 0709 16 17 42, mail: katarina.rosengren@tengbom.se

Kungälvskören Vokalerna söker basar och tenorer hösten 2019

Västra Götalands län

Vokalerna är en blandad kör från Kungälv. Vi sjunger både sakralt och profant samt utför uppdrag både i privata och i offentliga sammanhang. Vi söker nu herrar till vår basstämma och tenorstämma. När det gäller damstämmorna är vi för tillfället fulltaliga men om man vill kan man skriva till oss och ställa sig i kö så kallar vi när vi kan erbjuda provsjungning och plats.

Vi ser gärna att du kan följa noter och ev. har erfarenhet från tidigare körer. Skriv till oss och berätta om dina körerfarnheter så återkommer vi (gäller bas och tenorer) alternativt ställer er i kö (sopraner och altar).

Mailadress: Vokalerna@hotmail.com

Körer i Västra Götalands län