Workshop i musikalisk tolkning med Robert Sund

Ta chansen att en intensiv dag få sjunga under ledning av Robert Sund, som bland annat varit dirigent för Orphei Drängar, Allmänna sången och La Capella i Uppsala. Klassiska svenska körsånger repeteras in och resultatet framförs vid en konsert .

Detaljerad information om anmälan, tid, plats och kostnad se Canorus hemsida  www.canorus.nu

Anmäl dig senast den 1 mars

Arrangör: Canorus i samarbete med Sveriges körförbund och Studieförbundet Vuxenskolan

Sceniskt projekt med Tony Margeta och Anci Hjulström 16-18 februari 2018.

Världen är upp och ner och det känns viktigare än någonsin att besjunga den! Musikens kraft och möjlighet att påverka, stärka, trösta, väcka och beröra är unik.

Helgen 16-18/2 2018 inbjuder Canorus dig som enskild korist till en scenisk körkurs med Anci Hjulström och Tony Margeta i Uppsala. Kursen avslutas med konsert: En scenisk föreställning om fred med texter ur Förklädd gud och The armed man. Medlemmar i Sveriges Körförbund har rabatt.

Tony Margeta, musiklärare på Adolf Fredriks musikklasser och dirigent för La Cappella, genomförde detta fredsprojekt i Stockholm 2017 tillsammans med Anci Hjulström, musikregissör och pedagog i scenisk gestaltning. De gör nu en repris på denna succé i Uppsala.

Med Lars-Erik Larssons älskade Förklädd gud som bas har de skapat ett sceniskt fredskörprojekt. Ytterligare musik vävs in och skapar en ny helhet med några satser ur Karl Jenkins The armed man. En annorlunda instrumenteringen är också en del av nytänkandet runt verket.

Anci Hjulström arbetar med förnyelse, förankring och fördjupad förståelse inom musikdramatisk framställning, där den personliga röstens, alternativt instrumentets olika uttrycksmöjligheter, undersöks. Tony Margeta arbetar med tonbildning och tolkning av musiken.

Musiker är Mattias Wager, organist, John Kinell, baryton, och Paulina Pfeiffer, sopran.

Repertoar: Förklädd gud samt två-tre satser ur Karl Jenkins ”The armed man” + ev ytterligare något enkelt stycke.
Plats: Vaksalaskolans matsal, nära Uppsala centralstation
Konsertsal: Missionskyrkan
Konserttid: Söndagen den 18 februari kl 18
Reptider : Repetition fredag (från ca 16.30) och hela lördagen (kl 9.00 - 17.00). På söndag är det genrep och föreställningen är kl 18.00. Noter, stämfiler och Spotifylista skickas ut snarast efter 24 november. Var och en övar in sina egna stämmor och lär sig även materialet utantill innan vi träffas.

Gemensam övning erbjuds tillsammans med kören Canorus på onsdagar kl 19 i Vaksalaskolansmatsal, preliminärt från och med 24 januari. Schema kommer skickas ut senare.

Anmäl dig här!

Detta ingår:
* professionell coachning av Anci Hjulström och Tony Margeta
* fika lördag (kaffe/té och smörgås) och söndag (kaffe/té och bulle)
* lokalkostnader
* administrativa kostnader (program, affischer, marknadsföring mm)
* noter (vi beställer originalnoter som du får behålla sedan)

För att du skall få så stor behållning som möjligt av helgen är det bra om du:

* har körvana
* kan lära dig stämmorna på egen hand
* har ett öppet sinne och tycker att det är roligt att utmana dig själv i nya konsertformer

Bindande anmälan: genom betalning senast den 24 november . Först till kvarn gäller.

Kostnader: 1650 :- per person vid anmälan före 10 november. Därefter kostar det 1850:-.

Medlemmar i Sveriges Körförbund erhåller en rabatt på 150 :- på deltagaravgiften.

Sista anmälningsdag är fredagen den 24 november.

Deltagaravgiften betalas in på 4147009-7. OBS ! Märk betalningen med ditt namn !

Kostnad för coacherna, repetitionslokal, konsertlokal och viss administration är gemensamma kostnader för samtliga deltagare och måste täckas av deltagaravgift. Deltagaravgiften återbetalas inte om man hoppar av. Minimum ca 50 deltagare (jämnt stämfördelat) fordras för att genomföra projektet. Om kursen ställs in (vilket meddelas senast 1 december) betalas beloppet tillbaka.

Lunch och ev. boende ordnas av deltagarna själva. Tips på boende kan vi hjälpa till med!

Har du frågor: Maila Canorus på korencanorus(@)gmail.com (Ta bort parenteserna runt @ innan du mailar)

VÄLKOMNA till ett annorlunda och kreativt projekt i körstaden Uppsala!!

Canorus

Seminarium för stämledare

Här går vi bland annat igenom följande:
Vad betyder varje sångövning för rösten? Hur planerar man uppsjungningen? Hur lägger man upp en repetition?

Seminariet leds av Erik Hellerstedt.

Plats: Kungsängsgatan 12, ingång gågatan.
Datum och tid: den 12 mars kl 13.30.
Kl. 13.30 serveras fika och vi bekantar oss med varandra. Sen startar övningen kl 14.00 med slut 16.00.

Kostnad: GRATIS för medlemmar i Sveriges Körförbund. 200 kr för övriga.

Max 30 platser.

Anmäl dig här!

Workshop med Ditte Andersson

Ditte Andersson är folkmusiker och spelar fiol och nyckelharpa. Under workshopen Julmusik i folkton lär hon ut folklig sång från Uppland och andra delar av landet.

Workshopen äger rum den 10 december mellan 19.00 och 21.00 i Vaksalaskolans matsal (korsningen Salagatan/Norrtäljegatan) i Uppsala. För medlemmar i körförbundet är workshopen kostnadsfri! Övriga betalar 100 kronor på plats.

Anmälan senast den 8 december till distriktsansvariga Katarina Reineck, katarina.reineck@sverigeskorforbund.se. Ange namn, körmedlemskap, e-post och mobilnummer.

Mer om Ditte Andersson finns på www.ditteandersson.se.

Workshop: Min plats i kören

Körsångarnas placering i kören har stor betydelse - för både klang och trivsel. Om detta handlar workshopen söndag den 21 september.

Tony Margeta, körpedagog och distriktsansvarig för körförbundets Stockholmsdistrikt, visar med praktisk handling hur man kan arbeta med placering av sångare. Både körledare och körsångare välkomnas till workshopen som hålls på Träffpunkten, Storgatan 11, klockan 15.00 - 18.00.

Workshopen är helt utan kostnad för Sveriges Körförbunds medlemmar. För övriga deltagare är avgiften 200 kronor. Anmälan via epost  så snart som möjligt till katarina.reineck@sverigeskorforbund.se. Det går också bra att ringa Katarina på 072 - 511 35 24. Lämna meddelande, så ringer hon upp!

Körfest på Wik 30-31 maj

30-31 maj blir det återigen körfest på Wik utanför Uppsala. Festivalen pågår från fredag kväll och ett dygn framåt. Det blir workshops och konserter, bland annat med Amanda och Vocado.

Mer information på www.facebook.com/korfestenpawik och på festivalens egen hemsida. Du kan också läsa mer under vår egen nyhetsflik!

Lyckat inspirationsmöte i Uppsala den 22 mars

Läs rapport och se bilder från inspirationsmötet på Musicum här.

Damkör tar farväl av kär dirigent

La Cappella släpper sin dirigent sedan många år, Karin Eklundh. Eklundh, som utsågs till Årets Körledare 2006, flyttar till Gotland och nya köräventyr. Sista konserten tillsammans blir den 17 maj. Därefter går La Cappella vidare med ny körledare.

Körfest på Wik med mer än kör

Sista helgen i maj hålls Körfesten på Wik, med körsång, workshops och marknad i vacker slottsmiljö. - Det blir otroligt kul, säger Karin Eklundh på Studieförbundet Bilda.

Allmänna Sången på Kinaturné med soundtrack

Uppsalakören Allmänna Sången reser den 12 september på en två veckor lång turné i Kina tillsammans med dirigenten Robert Sund. Turnén är en följd av att kören medverkar i filmmusiken till storfilmen Flowers of War.

Anslagstavlan

Körledare till Knivsta Kammarkör

Uppsala län

Francesco Acquista har lett Knivsta Kammarkör till en hög musikalisk nivå och går nu vidare till nya utmaningar. Vi söker en efterträdare inför hösten. Du som söker har både utbildning och erfarenhet av att leda kör, har ett gott nätverk och vill utveckla kören vidare musikaliskt.
*Vi har en bred repertoar av klassisk profan och sakral musik
*Vi är en blandad kör med 30 körsångare och repeterar måndagar i Knivsta.
*Vi har erfarenhet av samarbete med andra körer och orkestrar, vid större verk.
*Vi vill fortsätta att sjunga på en hög musikalisk nivå.
Kontakta vår ordförande Camilla Sandenskog 070-6926130 camillasandenskog@hotmail.com
Läs mer på www.knivstakammarkor.se

Kör sökes

Uppsala län

Hej!

Jag söker en kör/vokalgrupp att leda som vill sjunga musik i vistradition eller sakral repertoar. Jag har en bakgrund som pianist och sångerska och har nu under de senaste åren börjat intressera mig för körledning. Tveka inte att höra av er, jag längtar efter en kör att samarbeta med!

Nina Hamrén
nina_hamren@hotmail.com

Körer i Uppsala län

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida