Kammarkören Euterpe 2009 [Foto: Mats Håkanson]

Kammarkören Euterpe

Stockholm

Kammarkören EUTERPE startade 1995 och leds sedan dess av Annika Treborg Wennerström. Vi är en blandad kör bestående av ca 25 sångare med relativt god spridning bland stämmorna.

Repertoar och inriktning

Vi har en bred repertoar bestående av allt från större verk via klassisk nordisk körlyrik (bl.a Stenhammar, Peterson-Berger, Grieg) till internationell konstmusik (bl.a. Poulenc, Whitacre, Tallis). De större verk vi har haft möjlighet att framföra är bl.a. Mozarts och Faurés Requiem, Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson, Carmina Burana av Carl Orff samt motetter av J S Bach. Kammarkören Euterpe strävar ständigt mot allt högre musikalisk ambitionsnivå i kombination med att bibehålla en hög trivselnivå. För att vi som kör ska kunna komma framåt i det tempo som krävs förutsätts att man avsätter en del tid hemma för inlärning av sin stämma och att man givetvis aktivt deltar på rep och vid konserter. I början av varje termin har vi ett internat som brukar vara lika givande musikaliskt som socialt. Med någon form av regelbundenhet åker vi utomlands på turné eller körtävling, senast till Arrezzo i Toscana och Nice i Frankrike. Vi strävar efter 1-2 konserter per termin och har utöver dessa ett antal festsjungningar, mestadels kring jul.

Krav för att vara med i kör

Mångårig körerfarenhet, stort engagemang, bra gehör och god notläsningsförmåga. En provsjungning (inträdesprov) genomförs, ofta i anslutning till terminstart.

Vi söker nya medlemmar!

Kammarkören Euterpe söker tenorer! Inför varje termin behöver vi ofta nya sångare. Vi söker då sångare med god körvana, bra gehör och notläsningsförmåga samt ett stort engagemang. Ofta har vi provsjungningar i början av terminen men vi tar även vid behov in nya medlemmar under terminen. Vi repeterar varje måndagkväll mellan 18.30-21.00 på Nya Verksta´n, Norrtullsgatan 12 k, nära Odenplan i Stockholm.