Damkören Salt

Stockholm

Vi i Damkören SALT sjunger för att vi älskar att sjunga. Men också för att fortsätta utvecklas sångmässigt, göra utmanande konsertprojekt, och träffa alla andra härliga korister!

Det började i en källare på Handelshögskolan 2003. Körens dirigent, som då dirigerade Handelshögskolans studentkör Friedmans Apostlar, bestämde sig för att starta en ny kör. Och det skulle vara damkör och inget annat. Sagt och gjort, de sju första medlemmarna rekryterades ur Friedmans Apostlar och resten är som man brukar säga, historia.

Damkören SALT består idag av runt 30 tjejer mellan 21 och 42 år som träffas varje vecka för att sjunga och umgås. Kören har hunnit med att göra en mängd konsertprojekt med varierande innehåll. Vi har sjungit allt från 30- och 40-talsörhängen, jazz, gospel och populärmusik till den svenska och nordiska, klassiska körmusiken. Kören har även spelat in två julskivor, den senaste under hösten 2011. Fyra turnéer har hittills hunnits med. Vi har besökt USA och Kina, liksom vår svenska västkust och Dalarna. Våren 2013 fyllde kören tio år, vilket vi firade med en storslagen jubileumskonsert. Vi blir också ofta inhyrda till företag och fester för att underhålla.

Repertoar och inriktning

Blandad, både sakral och profan