Barnkör medverkar i unikt requiem

Svenska kyrkan i Jönköping arrangerar en uppsättning av Karl Jenkins Requiem som sätts upp lördagen den 24:e november i Kristine Kyrka i Jönköping och söndagen den 25:e november i Nya Lundby Kyrka, Göteborg.

Initiativet kommer från Kören Nova och uppsättningen är ett samarbete med nystartade Kristine Kammarkör och Lundbysymfonikerna från Göteborg.

Barnen i Nova sätter en stark prägel på konserten genom koreografi och kostym av Sanna Holmgren Jonsson.

Karl Jenkins Requiem är en modern tolkning av den gamla katolska själamässan, eller dödsmässan, där han, som ett nytt drag, har fört in ett antal Haikudikter som reflekterar över varats flyktighet. Även Kristine Kammarkör vävs in i koreografin och tillsammans framför de en unik tolkning av detta verk. Dels för att den görs scenisk men kanske framförallt för att barnen får en så stor plats i så allvarliga teman som döden, förgängligheten och varats olidliga lätthet.

De sjöng för kärleken i Jönköping

Söndagen 19 februari arrangerades en Sveriges Körförbundsfest på Spira i Jönköping under titeln ”In the name of love”. 250 medverkande körsångare och musiker medverkade och Spiras konsertsal var nästan fullsatt! Barnkörsföreningen Nova arrangerade det hela under ledning av Edward Eklöf, ny DA från 1 januari.

Medverkande körer:
Vätterton, Badrumskören, Hakarps Qvinntetter, Gräshagens Kyrkokör, Jönköpings Kammarkör, Nova, Manskören SB och The Rockin’ Pots Jönköping. Jönköpings Orkesterförening under ledning av Ove Gotting och kompband under ledning av Nina Bjurenstedt fanns också med.

Foton: Håkan Montelius

Finalkonsert i Växjö

Sångarglädjen stod högt i tak när Smålands körförbund bjöd på finalkonsert i Växjö konserthus i september.

Anslagstavlan

Linnékören söker körledare/dirigent!

Småland

Hej där!

Linnékören söker en ny dirigent, gärna med start så omgående som möjligt.

Vi är en ideell organisation som håller till på Linnéuniversitetet i Växjö och repar en gång i veckan, tisdagar kl. 19–21. Kören är igång för terminen och några projekt är påbörjade. Vi arbetar i projektform, vilket betyder att vi varje termin jobbar med ett nytt tema, som ska mynna ut i en konsert i slutet av terminen. Nu behöver vi bara en körledare att leda oss i detta under hösten!

Som vår dirigent bär du huvudansvaret för den musikaliska delen av kören. Du är alltså ansvarig för att välja ut låtar, förse körmedlemmarna med noter och lära ut under repetitionerna.

Låter detta som något för dig? Kontakta oss på styrelse@linnekoren.se!

Körer i Småland

Körsortera i fallande ordning Plats Typ av kör Hemsida
After Work Aulan Per Brahegymnasiet Damkör, Företagskör
Attarps musikklasser Ungdomskör