Konsert utanför FN i Genevé 2013 under vår 50-års jubileumsresa

Mixtus Cantus

Malmö

Sångkören Mixtus Cantus bildades 1963.

Namnet inte bara antyder att vi är en blandad kör, utan också att vi har som mål att alltid ha en blandad repertoar. Vi vill inte placeras i något specifikt fack, men ansluter oss gärna till den traditionella svenska körtraditionen.

Mixtus Cantus har genom åren försökt hålla en bred repertoar för att kunna delta i de mest skilda sammanhang. Kören var bl.a. ”huskör” under alla de 10 år som de populära ”Sjung ut” konserterna hölls på Pildammsteatern.

25-års jubileet firades med pompa och ståt med konsert i Malmö Operas foajé. Här deltog gästande kör från Wales samt några av körens tidigare dirigenter som Olof Hult och Bengt Hall, båda kända musikprofiler.

Rest och sjungit har kören gjort i bl.a. Österrike, Wales, Tyskland, Estland, Grekland, Sicilien och 2003 var vi i Fuengirola, Spanien och representerade Sverige på de Internationella dagarna.

I juni 2013 var vi i Schweiz och Frankrike och sjöng. Vi deltog i det svenska nationaldagsfirandet samt sjöng även utanför FN i Geneve.

Under 2014 ingick delar av kören i en konsert med ABBA-tema på Palladium i Malmö,  samt i den ambulerande kör som turnerade runt i Skåne tillsamman med Malmö Operas uppsättning av Romeo & Julia.

Juni 2015 bevistade delar av kören Körforum i Stockholm.

November 2015 ingick vi i en storkör som sjöng låtar gjorda av musikgruppen Queen.

Vi har även sjungit på bröllop samt olika evenemang som EMG 2008 i Malmö. Varje jul är vi också på stan i Malmö och sjunger julsånger, på bl.a Malmö Museum.

I april 2016 genomförde vi en konsert i Falsterbo kyrka med varierat material.

Vi har även sjungit på bröllop samt olika evenemang som EMG 2008 i Malmö. Vi går också runt varje jul på stan i Malmö och sjunger julsånger under helgerna.

Många projekt har kunnat genomföras med hjälp av Kulturen som vi alltid haft ett gott samarbete med. Pengar i all ära, men inget skulle kunna genomföras utan ”eldsjälarna” sångarna. Många har varit med i över 30 år.

Bland körens mest betydelsefulla dirigenter genom åren kan nämnas: Olof Hult, f.d. chef för Malmö Konserthusstiftelse, Bengt Hall, (fd. VD och Operachef för Stockholms Operan) nu verksam som VD för Malmöoperan samt Kristina Hellgren, bl.a förbundsdirigent för Regionförbundet Körsång i Skåne. Körens nuvarande dirigent heter Martina Tomner.

Repertoar och inriktning

Blandad repertoar från Monteverdi till samtida musik.

Krav för att vara med i kör

Körvana

Vi söker nya medlemmar!

Främst basar, tenorer och altar.