Helsingborgs Kammarkör 2019

Helsingborgs Kammarkör

Helsingborg

Helsingborgs Kammarkör startade sin verksamhet 1984 och leds sedan 2018 åter av grundaren Sverker Zadig. Kören består för närvarande av 24 erfarna körsångare.

Kören ger årligen många konserter i såväl Sverige som utomlands och finns representerad på flera cd-skivor. Repertoaren är bred och körens ambition är alltid att beröra och skapa känsla och sammanhang. Repertoaren spänner över minst 500 år och omfattar allt ifrån tidig renässansmusik via barock och romantik till nutida musik. Kören har även uruppfört ett flertal verk av olika kompositörer.

I juni 2015 deltog Helsingborgs Kammarkör som svensk representationskör vid den stora Nordic-Baltic Choral Festival i Riga, vilket blev en fantastiskt fin upplevelse, såväl musikaliskt som socialt.

Kören medverkade i juni 2019 med en egen konsert under festivalen Nordklang, som detta år arrangerades i Sverige och som Sveriges Körförbund så klokt valt att förlägga till Helsingborg.

Krav för att vara med i kör

Bra gehör och god notläsningsförmåga.

Vi söker nya medlemmar!

Är du en van körsångare som vill engagera dig i en bra kör med ambition att ge positiva upplevelser både till de egna sångarna och till publiken. Kontakta i så fall Helsingborgs Kammarkör. Du kan läsa mera om oss på vår hemsida, www.helsingborgskammarkor.se. Vi söker nya sångare, f n främst i basstämman. Du som har körvana och god notläsningsförmåga är mycket välkommen att kontakta vår körledare.