Fotograf Eva Sjögren

Carolinae Damkör

Lund

Carolinae damkörs namn apostroferar till Lunds universitets ursprungliga namn Universitas Gothorum Carolinae, och förkortas emellanåt CDK. Oss kan du hitta i de mest skiftande sammanhang, allt från Lunds körfestival, Allhelgonakyrkan, Verdis requiem (Ragnar Bohlin och MSO 2011) till sommarkonserter på Skissernas museem i Lund och sommarscen på Stortorget i Lund. Kören tävlade i The World Choir Championships i Riga sommaren 2014. Vi vann guldmedalj med 89 poäng av 100 och slutade på 5:e plats av 18 deltagande körer i vår kategori. Våren 2011 vann vi också guld i Interkulturs körtävling i Budapest.

Vi framför gärna klassiker ur damkörsrepertoaren, men även ny utforskande musik av både unga och etablerade kompositörer. Carolinaerna själva är drygt 24 självständiga amatörsångerskor i olika yrkeskategorier, ofta med en gedigen körbakgrund och mellan 20 och 45 år. Kören startades i februari 2003 (av Eva Ekelund och Jenny Persson) och är sprungen ur en längtan tillbaka till den klang och repertoar många av oss vuxit upp med i Korallerna, Adolf Fredrik och andra flickkörer. Det fanns ett behov av en vuxen damkör i Lund där damstämmor får briljera i brett register!

Välkommen till världen av "voces blancas"!

Krav för att vara med i kör

Carolinae Damkör är en vokalensemble för sångerskor med gedigen körvana som satsar seriöst på vårt musicerande. Det krävs att notläsningsnivån är hög och att man kan sjunga det mesta rätt från bladet, även om vi givetvis stöttar när det behövs. Vi sjunger gärna både nyskriven musik och damkörsklassiker. Du är välkommen att prova in till oss när som helst under året. Kontakta dirigent@carolinaedamkor.com för att bestämma tid för uppsjungning. Vi repar på tisdagar i Allhelgonakyrkan kl 18.30 - 21.30. Mitt i repan tar vi en paus och fikar tillsammans. Vi har flera konserter varje termin samt en del festsjungningar. Utöver de ordinarie reptillfällena så tillkommer de oftast ett eller två extrarep inför varje konsert. Vi brukar även 1-2 gånger om året åka iväg en hel helg och repa tillsammans.

Vi söker nya medlemmar!

Vi söker sångerskor i alla stämmor. Det går bra att söka under hela året. Kontakta vår dirigent.