Den Akademiska Damkören Linnea

Linköpings kommun

Linnea är damkören vid Linköpings universitet och grundades 1997 av Linköpings studentsångare (som då hette Lihkören), som fyllde 25 och önskade sig en damkör att sjunga med. Kören består av ca 40 sångerskor och repertoaren innehåller mycket blandad musik för fyr- till åttastämmig damkör. Kören framträder dels vid egna konserter, vid fester och konferenser samt tillsammans med broderkören Linköpings studentsångare.

Du måste inte vara student för att vara med i Linnea. Även du som inte pluggar vid LiU är välkommen att vara med, däremot är det bra om du har sjungit en del i kör tidigare eller har annan musikalisk bakgrund.

Repertoar och inriktning

Blandat. Från kyrkomusik, Mozarts requiem och Carmina Burana till folkvisor, pop och moderna verk för damkör.

Krav för att vara med i kör

Bra gehör och god notläsningsförmåga. Kan man inte läsa noter ska man vara beredd att lära sig det under tiden man sjunger med oss.

Vi söker nya medlemmar!

Kören söker hela tiden nya sångerskor och vi har provsjungningar i början av varje termin. Alla kvinnor, student eller ej, är välkomna att söka! Andraaltar är särskilt välkomna, men körens armar är öppna för kvinnor av alla stämmor.