Tusentals Stockholmare gick förbi gratisbiljetter

I Folkoperans samtida tolkning av körverket Förklädd gud medverkar EU-medborgare på scen. De illustrerar där hur utsatta grupper osynliggörs i vårt samhälle. För att belysa problemet valde Folkoperan att låta sina medverkande ge bort 100 eftertraktade biljetter.

Morgonen den 21 januari, skrev flera av de EU-medborgare som är med i föreställningen, om sina skyltar till att handla om Folkoperans föreställning och att de hade biljetter att ge bort. De ställde sig sedan där de brukar stå, utanför mataffären, vid tunnelbaneuppgången, på Drottninggatan och på andra av Stockholms mest trafikerade platser.

Foto: George Bungård

Hela dagen försökte de få stockholmarnas uppmärksamhet. Tusentals människor passerade och ignorerade budskapet. Först efter 12 timmar var det en person som läste skylten – äntligen kunde 2 biljetter skänkas bort. Aktiviteten dokumenterades med dold kamera.

– Vi ville göra något som skulle få folk att öppna upp ögonen för problemet. I Förklädd gud vill vi ge folk en chans att se och lära känna de personer som vi osynliggjort i vårt samhälle, säger Mellika Melouani Melani, konstnärlig chef på Folkoperan

Förklädd gud är Lars-Erik Larssons lyriska svit från 1940 med text av poeten Hjalmar Gullberg.

I Folkoperans uppsättning läser recitatörerna Lill Lindfors, Björn Kjellman och Astrid Assefa Hjalmar Gullbergs text. På scen berättar EU-medborgare om sina liv och virtuosen Lelo Nikas dragspelskonst möter Lars-Erik Larssons älskade musik.

Medverkande körer är Botkyrka Kammarkör, Kammarkören Non Silentium, S:t Tomas Kammarkör och Södertälje Kammarkör.

Aktiviteten som utfördes i Stockholm den 21 januari dokumenterades och filmen släpptes i sociala media den 8 februari.

Se filmen här

Föreställningen har premiär den 15 februari. Den spelas till och med den 26 mars 2017.

FOTO längst upp: Markus Gårdner