Tusen sjunger gospel på Malmö Live

Inte mindre än 1 000 körsångare från hela Skåne har anmält sig till en gospelkör som ska lyfta taket på Malmö Live den 30 januari. Sveriges Körförbund är medarrangör till evenemanget som sannolikt är Sveriges största gospelkonsert.

– Responsen har överträffat alla förväntningar, säger körledaren Jonas Engström som håller i arrangemanget.

När Malmö Live började byggas fick han idén om en gospelkonsert i jätteformat. Redan i maj, innan lokalen var färdigbyggd slog han till och bokade in en dag för konserten.

Han pratade också med ett antal körledare som alla var eld och lågor för projektet.

Nu har körsångarna studerat in musiken hemma med hjälp av noter och ljudfiler och ska ägna lördagen åt att sjunga ihop sig för att avsluta dagen med två konserter klockan 18 och 20.

Alla är viktiga

Den största utmaningen är, enligt Jonas Engström, att få ihop logistiken kring ett så stort evenemang.

– Vi kan ju inte ha 200 sopraner som står i toakö när konserten ska börja, till exempel.

En annan utmaning, av det mer positiva slaget är att få alla körsångare att förstå hur viktiga de är, var och en, fastän de är så många.

– För att det ska bli en riktigt bra konsert måste varenda en som står på scen satsa helhjärtat, säger han.

Körsångarna har också väldigt olika bakgrund. En del är rutinerade gospelsångare, en del är duktiga körsångare men har inte sjungit gospel och en del har inte särskilt mycket körvana alls. Men alla har, enligt Jonas Engström, en väldigt viktig roll att fylla.

Eftersom kören är så stor, får halva kören stå på scenen och andra halvan på läktaren och omsluta publiken. De byter plats till den andra konserten, så att alla få stå på scen.

Celebra gästartister

Tre gästartister medverkar i konserten. Gerald T Smith är en inspirerande körledare från Washington DC. Förutom att vara en ofta anlitad instruktör i USA och Europa leder han kören Youth-n-Praise och var tidigare Minister of Music and Art i en av Washingtons största kyrkor, Mt Ennon Baptist Church.

– Han är van vid att jobba även med europeiska körer och vet hur han ska få oss att låta så bra som möjligt, säger Jonas Engström.

Aaron Marcellus är sångare och röstcoach från New York. Han var med i American Idol 2011, är medlem i STOMP NYC och sjöng nyligen tillsammans med australiensiske Guy Sebastian i Eurovision Song Contest. Han kommer att coacha kören för att få fram sitt bästa sceniska uttryck.

Gästartisten Aaron Marcelloska även coacha kören i sceniskt uttryck.

Sveriges egen souldrottning, Laila Adele, medverkar också. Hon är född i Marocko och uppvuxen med Stockholm East Gospel Choir. Hennes fantastiska röst har hörts i ett antal Disneyfilmer och i musikaler såsom ”Jesus Christ Superstar” & ”Miss Saigon”.

Publiken får också sjunga

Konserten startas med en kort uppsjungning, så att även publiken är redo att sjunga med.

Konserten arrangeras i samarbete med Bilda, Sensus, Svenska Gospelverkstaden Sveriges Körförbund och Lokaltidningen Malmö.

Mer info hittar du på www.gospelfest.se