Svenska Kammarkören och GWO i samarbete

Svenska Kammarkören arbetar regelbundet med etablerade solister och instrumentalister. Men det är första gången de samarbetar med Göteborg Wind Orchestra.

– Tanken har funnits en tid och nu har vi äntligen sjösatt detta projekt, berättar tenoren Sebastian Malmström.

– För kören är det mycket utvecklande att få konsertera med professionella musikutövare och körmedlemmarna är entusiastiska både över att få jobba med GWO och över musikvalet i detta projekt.

Tillsammans framför orkester och kör bland annat Anton Bruckners mässa i e-moll och Igor Stravinskijs mässa för blandad kör och tio blåsare.

– Det finns ett stort stilistiskt avstånd mellan de båda mässorna trots att det skrevs med samma texter som underlag. Det är kanske inte så konstigt eftersom de skrevs med 80 år mellanrum, men i konserten kommer Bruckners stora åttastämmiga klanger och Stravinskijs betydligt kargare tonspråk att komplettera varandra utomordentligt.

Konserten ges vid två tillfällen: den 20 mars klockan 19.30 i Strömstads kyrka och den 21 mars klockan 16.00 i Christinae kyrka i Göteborg.

Foto: Magnus Rudolfsson