Sjungande julgran lyser upp Sundsvall

”The Singing Christmas Tree” har nu kommit till Sundsvall. Detta koncept har varit ett mycket populärt och stående inslag i Göteborgs julfirande sedan 2003. I Sundsvall är den en nyhet, ett initiativ från Sveriges Körförbund och den första gemensamma aktiviteten inom körförbundets Västernorrlandsdistrikt.

Premiären var den 19/11, i samband med Sundsvalls 10-åriga tradition, Lyslördag, då julbelysningen tänds i staden. Först ut i granen var Cantitokören som dessutom fick köra till Loa Falkman, det stora dragplåstret för dagen. Övriga medverkande körer fram till jul är Studentkören Gungner, SoNice och Sundsvalls Madrigalkör

Evenemanget genomförs i samarbete med Visit Sundsvall och Julstaden Sundsvall och förhoppningsvis är en ny tradition född.

Läs även om den sjungande julgranen i Göteborg: www.goteborg.com/den-sjungande-julgranen