Sjung barbershop på slott i Provence

Barbershopfantast eller bara nyfiken på denna spännande form av a cappella-sång? Då finns möjlighet att sjunga och utvecklas under verkligt kompetenta ledare i augusti 2018, på ett slott i pittoreska Provence. Medlemmar i Sveriges Körförbund har rabatt.

Viveka Holm och Sonny Jansson har arrangerat körveckor på slottet Château du Reclos varje år sedan 2014. Verksamheten har vuxit från år till år, med fler olika körkoncept. 2018 blir det alltså bland annat en resa med inriktning på barbershop.

– Deltagarna tidigare år har varit otroligt nöjda och jag tror denna vecka med barbershop blir helt fantastisk, inte minst för att det är så väldigt proffsiga ledare, säger Viveka Holm.

Alla deltagande kvartetter får individuell coachning och samtliga sångare bildar dessutom en dam-, herr- och en blandad kör inför en avslutande konsert. Har man inte med sig en kvartett, kan man kontakta arrangörerna innan resan, så matchar de ihop lämpliga sångare.

Kursens musikaliska ledare är Rasmus Krigström, som bland annat leder den framgångsrika manskören Zero8 och damkören Pearls of the Sound (bland annat världsmästare i barbershop, i klassen mellanstora körer 2016). Han assisteras av Jonathan von Döbeln, Sofia Ågren och Didier Linder, samt dirigent Sonny Jansson, som är med och leder den stora blandade kören.

Deltagarna bor, repeterar och äter på Château du Reclos, ett charmigt slott med anor från slutet av 1600-talet – mer mysigt än elegant. Veckan avslutas med en finalkonsert, utomhus på den vackra Place du Château i de äldsta delarna av Bargemon, med efterföljande fest på slottet. Veckan är fylld av repetitioner, trivsam samvaro samt delikat fransk mat och dryck.

Om barbershopveckan:

Datum: 5-12/8 2018
Plats: Château du Reclos i Bargemon, Provence, Frankrike,
Pris: 6 750-11 500 (beroende på om bor i flerbädds-, dubbel- eller enkelrum)
Medlemmar i Sveriges Körförbund som anger koden SK Provence vid bokning får 350 kronors rabatt på körveckan.
Deltagare: Ca 40 vana körsångare, dam-, herr- och blandade kvartetter. Även enskilda sångare är välkomna – kontakta arrangören!
För mer information: info@barbershoppaslottet.se, www.barbershoppaslottet.se

Om barbershop

Barbershop är en fyrstämmig form av a cappella-sång där stämmorna kallas tenor, lead (melodi), bariton och bas, oavsett om det är kvinnor eller män som sjunger. Man eftersträvar en stor enhetlighet i sound och synk samt perfekt intonation vilket skapar rikt med övertoner, man säger att soundet expanderar eller ”ringer”. Repertoaren är, traditionellt sånger för tidigare halvan av 1900-talet, men många sorters musik kan arrangeras i barbershopstil.