Sångensemblen Amanda kommer till Körkraft!

Den sceniska sångensemblen Amanda kommer till Körkraft med sin succéföreställning Hjälp!. Efter 25 fullsatta föreställningar i Göteborg får nu festivaldeltagarna möjlighet att uppleva den legendariska körens senaste uppsättning i Eric Ericsonhallen.

När Sångensemblen Amanda släppte noterna redan på 80-talet och började uttrycka musiken med inte bara röst och ansikte, utan även med dramaturgi och rörelser var det något alldeles nytt och banbrytande. De fick genast ett stort genomslag med bland annat tv-framträdanden och mycket uppmärksamhet.

Sedan dess har de fortsatt att utvecklas och utmana sig själva och de har inspirerat många andra körer att börja uttrycka sig sceniskt.

När Amanda nu tolkar Beatles är det dramatiskt, suggestivt, eftertänksamt, roligt, svängigt och väldigt musikaliskt. Det är inte bara Beatles melodier som känns odödliga, även texterna visar att de är såväl tidlösa som gränslösa. Hamnstaden Göteborg har mycket gemensamt Liverpool och i göteborgskörens tolkning får sångerna nya bottnar.

Robert Pukitis som har regisserat föreställningen Hjälp är full av entusiasm över samarbetet.

– Det är så roligt att de är så oerhört sceniska. Och de är verkligen ett gäng som gillar att anta utmaningar, säger han.

En stor utmaning blir det att framföra Hjälp! i Eric Ericsonhallen, en lokal som är vitt skild från Musikens Hus i stadsdelen Majorna, Göteborg, där de haft de tidigare föreställningarna. Den scenen är liten, mörk och intim, med nivåskillnader och en publik som sitter runt kören, tätt intill. Eric Ericsonhallen är betydligt större, ljus och med platt golv. Dessutom kommer inte kören att ha någon chans att repa på plats innan föreställningen.

– Men det löser vi – det är en fantastisk lokal och det kommer att bli väldigt bra, lovar Robert Pukitis.

– Vi har en plan för hur allt ska gå till, hur vi ska utnyttja scenen och hur vi ska placera publiken för att behålla den intima känslan. Även ljudtekniken ska vi jobba med för att det ska kännas så naturligt och nära som möjligt.

Robert Pukitis hoppas att föreställningen inte bara ska bli en härlig musikupplevelse, utan också ge publiken inspiration till att själv våga ta ut svängarna och jobba sceniskt i de egna körerna.

Plats: Eric Ericsonhallen, Skeppsholmen
Tid: Lördag 2 juni  kl 20.00

Biljettpris: 200 kr, 100 kr för studerande och barn/ungdom under 18 år. 50 kr för festivaldeltagare.
Biljetter säljes i entrén 1 timme innan konsert.

TEXT: Petra Hansson
FOTO: Johan Wingborg