Rabatt på världens största musikalkonsert

I Love Musicals kommer till Ullevi den 17 juni i år. Svenska sånggiganterna Peter Jöback, Helen Sjöholm och Tommy Körberg får sällskap av de tre stjärnsolisterna Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen och Tam Mutu som alla hyllats för roller på musikalscenerna i New York och London. Sveriges Körförbunds medlemmar får 20 procents rabatt.

Konserten den 17 juni blir en historisk afton, inte bara på grund av det gigantiska formatet, det är också första gången som Peter Jöback, Helen Sjöholm och Tommy Körberg står på scen tillsammans. De tre folkkära svenska artisterna kommer framträda tillsammans med tre solister från Broadway och West End: Ma-Anne Dionisio, Scarlett Strallen och Tam Mutu.

Musiken under konserten framförs av den internationellt renommerade 40-mannaorkestern Stockholm Sinfonietta, under ledning av maestro Julian Bigg.

– I Love Musicals är en dröm som blivit verklighet för mig och det känns fantastiskt att nu få toppa den med en konsert på Sveriges största scen tillsammans med världens främsta musikalartister! Med Ma-Anne, Scarlett och Tam på scen kommer kvällen verkligen leva upp till namnet I Love Musical All Stars, säger Peter Jöback.

Ma-Anne Dionisio är en I Love Musicals-veteran som vann den svenska publikens hjärta redan 2012 och 2013 när hon uppträdde med Peter Jöback under de första turnéerna. Ma-Annes stora genombrott kom i rollen som Kim i ”Miss Saigon” som sattes upp i Toronto 1994. Några år senare, 1997, så spelade hon samma roll mot Peter i Miss Saigon i Londons West End. Hon nominerades samma år (och även 2011) till Dora Mavor Moore Award for Best Actress för sin rollprestation.

Ma-Anne har även spelat minnesvärda roller som Éponine i ”Les Misérables”, som Bertrande De Rols i ”Martin Guerre” och som Maria i ”West Side Story”. Hon har spelat rollen som Kim ytterligare två gånger under sin karriär, i St Louis för fyra år sedan och i Toronto (igen) för två år sedan. Dionisio är en av grundarna till Theatre 20, en Toronto-baserad teatergrupp som startade 2009. 2013 spelade hon rollen som Grizabella i den första helkanadensiska uppsättningen av ”CATS” på Panasonic Theatre i Toronto. Förra året spelade hon en av huvudrollerna i kultklassiska musikalrevyn ”Closer than Ever” på Gateway Theatre i Vancouver.

Scarlett Strallen tillhör en riktig musikalfamilj. Hennes föräldrar och hennes tre systrar har alla spelat roller på West End. På Scarletts meritlista finns huvudroller i musikaluppsättningar som ”A Chorus Line” i Londons West End, ”Mary Poppins” på Broadway, West End och i Sydney. ”Chitty Chitty Bang Bang”, ”Mamma Mia!”, ”Candide” och ”Passion” på Donmar Warehouse. Hon blev nominerad för det prestigefyllda Olivier Awards för sina roller i ”HMS Pinafore” och ”Singing in the Rain”. Peter Jöback och Scarlett träffades när de båda medverkade i ”Häxorna i Eastwick” på Theatre Royal Drury Lane i Londons West End. De senaste åren har Scarlett etablerat sig som som en starkt lysande stjärna i USA. Förutom Mary Poppins har hon bland annat medverkat i amerikanska uppsättningar av ”Macbeth”, ”A Gentleman’s Guide to Love and Murder” och ” The Pirates of Penzance”.

Tam Mutu har nyligen spelat titelrollen i ”Doktor Zjivago” på Broadway Theatre, en roll som var hans debut och genombrott på New Yorks musikalscen. Han är just nu aktuell i rollen som Archibald i ”Secret Garden” på 5th Avenue Theatre i Seattle. Tam som är född i brittiska Hastings och utbildad på The Guildford School of Acting är sedan tidigare väl etablerad på West End. Han har bland annat medverkat i ”City of Angels” på Donmar Warehouse där han 2014 spelade rollen som Stone.

2013 belönades Tam med Broadway World West End Award för sin gestaltning av rollen Javert i West End-uppsättningen av ”Les Misérables”. Samma rollinsats gav honom 2014 också en West End Frame Award för hans framförande av sången ”Stars”. Tam medverkade 2011 i en brittisk turnéversion av ”Chess” där han spelade Anatol, samma roll som Tommy Körberg spelade i originaluppsättningen 1986.

Konserten på Ullevi är Peter Jöbacks femte uppsättning av I Love Musicals. Succékonceptet skapades 2012 som en hyllning till musikteatergenren och har under flera turnéer sålt ut skandinaviska arenor och förra sommaren sattes I Love Musicals upp i Tokyo. Idén bakom I Love Musicals är lika enkel som framgångsrik: att i en storslagen produktion spela de bästa låtarna från de största musikalerna för den stora publiken av musikalälskare runt om i landet.

Foto: Karin Törnblom

Klicka på länken nedan för att köpa biljett. Körförbundets rabatt är redan avdragen här:

www.ticketmaster.se/event/457601?CL_ORIGIN=Web9