Ny Körkraft 2016

Texten har uppdaterats 2015-11-04.

Efter sommarens succé är det nu klart: festivalen Körkraft, med workshops och konserter, återkommer den 27-29 maj!

– Vi är så oerhört glada över responsen från årets körfestival, så vi tycker att det är givet att vi gör en ny festival nästa vår. Det blir ett fantastiskt tillfälle till inspiration och energigivande möten för alla körsångare, säger förbundsordförande Eric Sjöström.

Utvärdering gjorda efter årets körfest visar att deltagarna var mycket nöjda. Två av tre tillfrågade gav festivalen betyget ”mycket bra”. Ännu fler gav samma betyg till Skeppsholmen som festivalområde och nästan alla kan tänka sig komma tillbaka. Så gott som alla deltagare ger också innehållet i workshops och föreläsningar betygen ”bra” eller ”mycket bra”.

– De synpunkter som deltagarna haft är sådant som vi håller med om. De har exempelvis önskat mer sång och mindre lyssnande, samt längre workshops. Det har vi tagit till oss. Det känns verkligen jätteroligt att få göra om festivalen igen, och att ha ambitionen att anordna ett stort nationellt event varje år, säger förbundsdirektör Kerstin Fondberg.

– Festivalen ska presentera ett smörgåsbord från det rika körliv vi har, och så ska körsångarna naturligtvis ges tillfälle att umgås. Dessutom vill vi presentera nya spännande integrationsprojekt som är på gång. Vi vill gärna hjälpa till att integrera de nya svenskarna, och få mixa deras erfarenheter, kulturer och körklanger med vår befintliga svenska körkultur.

Inregistrering sker under eftermiddagen på fredagen. Festivalen invigs sedan med konsert, och avslutas också med konsert på söndagens eftermiddag. Däremellan blir det fullt med sång, workshops och seminarier. Mer information om innehåll och program kommer i nyhetsbrev under slutet av hösten.

– Håll ögonen öppna! Vi har ett begränsat antal platser men hoppas att vi kan växa och locka fler än 2015, säger Kerstin Fondberg.

Det står nu också klart att Sveriges Körförbund tar över värdskapet för Nordisk-Baltisk körfestival 2018. Då ska långväga gäster lockas att sjunga med de svenska körsångarna.

– Det blir en stor utmaning för körförbundet. Vi har inte på 20 år arrangerat ett sådant stort arrangemang! Det ska bli väldigt roligt och vi ser verkligen fram emot det, säger Eric Sjöström.

Foto: Mia Malmstedt