Nu kan du anmäla dig till Körkraft!

Försommarfestivalen Körkraft är tillbaka 1-3 juni 2018 på Skeppsholmen i Stockholm. Denna gång blir upplägget lite annorlunda: Det blir två spår med olika inriktning, plus allsång, workshops, högklassig körunderhållning och en avslutningskonsert med alla deltagare.

Det ena spåret är ett sceniskt fredsprojekt som leds av Anci Hjulström och Tony Margeta i form av en workshop och en avslutningskonsert med Lars-Erik Larssons älskade verk Förklädd gudsom grund. Ytterligare musik från bland annat Karl Jenkins The armed man, vävs i för att skapa en ny helhet tillsammans med en ny och fri instrumentering kring verket. Alla deltagarna medverkar i den skapande processen. För att du skall få så stor behållning som möjligt av helgen är det bra om du:
– har körvana
– kan lära dig stämmorna på egen hand. Du kommer få noter och stämfiler i förväg.
– har ett öppet sinne och tycker att det är roligt att utmana dig själv i nya konsertformer

Det andra spåret heter All världens musik och leds av Monika Åslund och Sanna Källman. Med sånger och berättelser från hela världen skapas en föreställning som växer fram under helgen. Här lär vi oss musiken på gehör. Obs, lokalen ligger en trappa upp och hiss saknas!

Sanna Källman är sångpedagog och artist och med i den framgångsrika kören Amanda med sin prägel av världsmusik. Hon är även med i folkmusikgruppen Tetra, vars musikskatt omfattar folkmusik från många olika länder.

Monica Åslund är aktiv körledare och musiklärare i Luleå. Hon leder bland annat olika internationella körer. Det internationella engagemanget är en central del av hennes yrkesliv och är ett av hennes kännetecken.

Tony Margeta är dirigent, körpedagog och musiklärare, utbildad vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg. Han leder den framgångsrika damkören La Cappella i Uppsala och arbetar som musiklärare och körpedagog vid Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm. Han är också dirigent och konstnärlig ledare för Adolf Fredriks Gosskör.

Anci Hjulström är sångerska, skådespelare, musikregissör och pedagog i scenisk musikalisk gestaltning, utbildad på såväl musikhögskola som teaterskola. Hon jobbar gärna med gränsöverskridande möten mellan olika konstformer. Anci är medlem i sångensemblen Amanda och har bland annat gjort förställningar med Folkteatern i Göteborg, Göteborgs symfoniker och många andra. Hon är flitigt anlitad av körer, framför allt i samband med sceniska uppsättningar och workshops.

Fakta
Pris: 1 240 kr för medlemmar i Sveriges Körförbund och 1 440 kr för övriga. I priset ingår tre måltider samt fika med tilltugg.

SCHEMA

14-15 Registrering och fika
15-15.45 Allsång med Anders Jalkéus
16-18.45 Repetition av Förklädd Gud eller All Världens Musik
19 Middag, Eric Ericsonhallen
20- Konsert i Eric Ericsonhallen med damkören Korallerna, dirigent Linda Alexandersson.
21-23 Körpub

8.30-9.15 Allsång med Anders Jalkéus
9.30-12.15 Repetition, Förklädd Gud eller All Världens Musik inkl fikapaus
12.15 Lunch, Eric Ericsonhallen och Folkhögskolan
13.30-15.00 Röstvård, Anti Aging-workshop med Lena König
13.00-15.00 Sveriges Körförbund Riksstämma, lokal Havet i Kulturfyren
15.15-18.00 Repetition, Förklädd Gud och All Världens Musik inkl fikapaus
18.00 Middag på egen hand
20-22 Konsert i Eric Ericsonhallen med kören Amanda. Entré 50 kr för festivaldeltagare (ord 200 kr)
22-23 Körpub

9-9.45 Allsång med Kitte Ström
10.00-13.30 Repetition, Förklädd Gud och All Världens Musik inkl fikapaus
13.30 Lunch, Eric Ericsonhallen
15-17 Konsert i Eric Ericsonhallen med Förklädd Gud och All Världens musik

Anmäl dig här!
Sista anmälningsdag 30 april.

Festivalen Körkraft görs i samarbete med Adolf Fredriks Musikklasser, Evenue, Eric Ericson International Choral Centre, Kulturens Bildningsverksamhet, Skeppsholmens Folkhögskola, Stockholms läns landsting, Sveriges Kyrkosångsförbund och We Are Voice.