Nu är anmälan till 2019 års dirigent- och körledarkurser öppen!

Välkomna till Dirigent- och körledarkurser på Musikhögskolan i Malmö, Ystadvägen 25. Kursveckan inleds måndag 12 augusti kl 13:30 och avslutas med konsert på Palladium lördag 17 augusti kl. 15:00 med efterföljande fest. Söndag 18 augusti är undervisningsfri och räknas som hemresedag.

Kurserna vänder sig till verksamma körledare som befinner sig på olika nivåer i sitt körledarskap. I mitten av mars läggs repertoarlistor för kurs A, B, C och D samt kursplan för kurs K ut på arrangörernas hemsidor, se sista sidan. Listorna hjälper dig att bedöma vilken kurs som passar dig.

Anmälan görs på blanketten nedan som ska vara Körcentrum Syd, Musikhögskolan, Box 8203, 200 41 Malmö tillhanda senast 25 april 2019. OBS: Anmälan är bindande. Till ansökan som aktiv i kurs C skall du bifoga ett kortfattat CV samt en DVD/USB/digital länk till film, som visar när du dirigerar en kör. Filmen skall vara 3-6 minuter lång, visa din dirigering framifrån eller från sidan samt hålla god ljudkvalitet.

Urval: Vi beaktar i vilken ordning anmälningarna har registrerats, så snabba dig på med din ansökan! I de fall vi får fler sökande till en kurs än vi kan erbjuda platser sker urval utifrån de intervjufrågor du har besvarat på sidan 2 i anmälnings- blanketten. Urval till kurs C baseras främst på de dirigeringskunskaper som framgår av filmen. Auskultanter i kurs C som önskar sjunga med i övningskören får provsjunga vid kursstarten.

Pris: Under respektive kursrubrik samt på anmälningsblanketten står priset för kursen angivet. I priset ingår noter och annat kursmaterial, fem middagar (måndag-fredag), fyra luncher (tisdag-fredag), fika samt avslutningsfest på lördags- kvällen. Auskultanter (åhörare) betalar 2600 kronor för alla kurser. OBS! Vi har plats för max 5 auskultanter per kurs och man kan bara auskultera i en kurs.
Bekräftelse på antagning skickas med mail i mitten av maj. Brev med praktisk information och noter kommer att skickas i slutet av juni. Kurslitteratur för kurs L är Anti-Aging för rösten av Elisabeth Bengtson-Opitz.

Välkommen med din ansökan!

Kurserna är ett samarbete mellan Sveriges Körförbund, Föreningen Sveriges Körledare, Sveriges Kyrkosångsförbund, UNGiKÖR, Körcentrum Syd, Sensus, Musik i Syd ovh Palladium.