Nordic Soundscapes sätter folkmusiken i rampljuset

Nordic Soundscapes är en öppen mötesplats för folkmusik, naturmusik och berättande. Evenemanget äger rum den 23-25 september. I år ingår även en körstämma där man avser att utforska, utveckla och dela med sig av folkmusikens och folkberättandets uttryck.

Evenemanget äger rum i den vackra Edsåsdalen, Åre. Körledare är Per Wiklander, som också är Sveriges Körförbunds distriktsansvarige i Jämtland.

Såväl hela körer, som enskilda körsångare är välkomna att medverka.

På programmet står bland annat konserter, allkörsång, gemensamma måltider och workshops.

Hela lördagen ägnas åt workshops inom flerstämmig folkmusik. Det blir allt från svängiga polskor till meditativa vallåtar. En av Sveriges mest rutinerade körledare, Kerstin Sonnbäck lär ut sånger och skrönor från Dalarna.

Det finns också möjligheter att prova på folkdans, samt att sjunga och spela med dem dem som deltar i de andra delarna av Nordic Soundscapes.

Söndagen ägnas åt att repetera in ett konsertprogram som sedan framförs i en konsert på Åre Höstmarknad.

Körstämman kostar 280 kronor. Medlemmar i Sveriges Körförbund betalat endast 100 kronor.

Senaste anmälningsdag är redan på fredag, men i mån av plats kan senare anmälningar göras.

Läs mer om Nordic Soundscapes

Skicka frågor och anmälan hit