Mats Nilsson Årets Körledare

Fredagen den 3 oktober, vid invigningen av Föreningen Sveriges Körledares årliga konvent, avslöjades vem som blev Årets Körledare 2014: Mats Nilsson.

Mats Nilsson är lektor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, och också körledare för Maria Magdalena Kammarkör. Tidigare har han arbetat med körer som exempelvis Radiokören, Bachkören, Lettiska Radiokören och Göteborgs symfoniska kör.

–       Det hade jag ju inte räknat med, jag är väldigt glad, kommenterar han.

Kände du igen dig i motiveringen?

–       Ja, det kan nog stämma. Jag har ju haft förmånen att arbeta med körer på en hög nivå. Kormästardelen av mitt arbete har också varit väldigt viktig, både här och utomlands.

Vad tycker du är roligast att arbeta med?

–       Allt är roligt, på olika sätt. Det är väldigt kul att jobba med studenter, du lär dig själv när du måste sätta ord på saker som du ska beskriva. Sedan är det ju väldigt roligt att arbeta med Maria Magdalena Kammarkör och få möjlighet att sätta upp de stora verken. Kombinationen är nog det allra bästa.

Utmärkelsen Årets Körledare omfattar, förutom äran, ett stipendium på 50 000 kronor. Motiveringen löd:

”Årets körledare 2014, Mats Nilsson, är en person som aldrig gjort stort väsen av sig. Ändå har han under många år förmedlat körmusik på mycket hög nivå, inte bara på många håll i Sverige utan också runtom i världen. Han har lett egna körer och han har arbetat som instuderare åt flera av världens allra främsta dirigenter.

Årets körledare är och har varit en körlivets trogna tjänare. Han är känd för ett hängivet, engagerat, entusiasmerande och kunnigt dirigentskap. Hans insatser som körledare och pedagog är en gärning i läraren Eric Ericsons anda. Numera återfinns han själv som lärare på dennes tidigare institution, när han inte gästar någon kör utanför vårt land eller leder sin egen ensemble, Maria Magdalena Kammarkör.”

Foto: Per Stuge