Manskörer fyllde Royal Albert Hall

Över 700 körsångare från 14 olika körer. Orkester, The British Sinfonietta, en orgel med 10 000 pipor. Överväldigande, menar Lennart Lordin, ordförande för svenska Sandgrenska Manskören som var en av de deltagande körerna med 40 man.

–       Det var utsålt i Royal Albert Hall, över 5 000 i publiken, berättar han.

–       Det var det mäktigaste man kan tänka sig i körväg. Skulle vi få chansen igen så tvekar vi inte.

Sandgrenska Manskören hade förberett sig i 1,5 år för resan. Alla sånger skulle framföras utantill, och kommer nu under lång tid vara ett värdefullt tillskott i körens repertoar.

–       Vi kan känna både lättnad och ett stort mått av stolthet över att ha klarat den största utmaningen i körens 105-åriga historia, menar Lennart Lordin.

Foto: Johanna Kraft

Nedan kan du läsa texten om Sandgrenska Manskören, som fanns i tidningen Körsång före avresan:

När 800 mansröster ska få taket på Royal Albert Hall att lyfta, är 40 av dem från Karlskrona. Sandgrenska Manskören laddar för fullt inför deltagandet i The London Welch Festival of Male Choirs.

Tlllsammans med körer från England, Norge, Kanada, Sydafrika och Wales ska de svenska männen framföra klassiska walesiska hymner, opera och arrade poplåtar. Johanna Kraft, manskörens dirigent, ser fram emot att leda sin kör under den utsålda konserten den 18 oktober.

–       Vi har fått tre häften med 18 sånger som ska läras in utantill. En tredjedel av dem är på walesiska, ett väldigt spännande språk. Vi har tränat intensivt under ett helt år och insåg nog inte när vi tackade ja till inbjudan hur mycket arbete det skulle innebära.

Sandgrenska Manskören, som har funnits i 105 år, fick inbjudan till festivalen av en engelsk manskör som de för några år sedan hade utbyte med. Festivalens chefsdirigent, röstcoachen Edward-Rhys Harry, besökte Karlskrona i juni för att ta del av hur kören har tagit sig an stämmor och text på det främmande språket.

En majoritet av sångarna väljer att följa med till London och det är en stor åldersspridning i gänget, från 35 till 86 år.

–       Det här är den största utmaningen i körens långa historia. Vi har samtidigt vår vanliga agenda att följa med vårkonsert, vårspex och julkonserter. Höstkonserten kommer vi förmodligen inte att hinna med, eftersom vi ska koncentrera oss fullt ut på festivalen. Men genrepet kommer vi att ha inför publik någonstans i Karlskrona, säger Johanna Kraft.

Text: Petra Westlin