Malmö drabbades av ”Opera Mania”

Sveriges Körförbunds årliga storkörskonsert på Palladium i Malmö blev som vanligt ett färgstarkt evenemang. I år tog kören ut svängarna rejält och bjöd på ett fyrverkeri av operapärlor.

Runt 100 sångare från 17 körer intog scenen den 12 mars och framförde, under ledning av Martina Tomner, ett pärlband av kända sånger från operans värld. Under tre månader hade de repeterat in 16 stycken, som framfördes tillsammans med Laine Quist, sopran, Nils Olsson, tenor och Elena Jordan-Ljungqvist på piano.

– Sångarna har olika förkunskaper, men jag tycker vi hittade en nivå som var bra för de allra flesta, säger Emma Eriksson som är Sveriges Körförbunds distriktsansvariga i Skåne/Blekinge.

– Det blev utmanande, men roligt!

Tidigare storkörskonserter har haft bland annat ABBA och Queen som tema. Det blev en lite annorlunda upplevelse när det nu var klassisk musik på programmet. Särskilt utmanande var det att sjunga på flera olika språk, bland annat italienska.

Sångarna var uppklädda i festkläder, såsom galaklänningar och frack, samt masker att använda i vissa sånger. Dessutom var det många teatraliska inslag som satte ytterligare färg på föreställningen.

På repertoaren fanns bland annat sånger från Carmen, Porgy and Bess, Romeo och Julia och Madame Butterfly. Även publiken fick medverka i sing-a-long i Fångarnas Kör.

– Alla körsångarna gjorde verkligen sitt yttersta och övade massor, så det blev ett fantastiskt resultat, säger Emma Eriksson.

TEXT: Petra Hansson
FOTO: Anders Lindskoug

Fotnot: Vill du vara säker på att få en plats i storkören till nästa års uppsättning, så håll utkik på Sveriges Körförbunds webbplats (bland annat). Platserna brukar ta slut ganska fort.