Lyckad festival för förbundet

Försommarfestivalen Körkraft blev en succé! Från invigningen i strålande sol till avslutningskonsertens stående ovationer via välbesökta workshops med nästan 400 sångare…

Stockholm visade sig från sin allra bästa sida med solskenet glittrande i vattnet vid Strömkajen. I Kungsträdgården hade tiotusentals samlats – samtidigt som Körkraft invigdes pågick matfestivalen Smaka på Stockholm, vilket gav körsångarna en stadig publik.

Adolf Fredriks Flickkör, under ledning av Karin Bäckström, inledde tillsammans med Simon Ljungman. Martin Rolinski presenterade körförbundet och dess ordförande Eric Sjöström, som invigde Försommarfestivalen Körkraft och hälsade välkomna till tre dagars konserter och workshops på Skeppsholmen.

Men en körfestival drar självklart igång med sång och inte bara tal. Tillsammans med Ljungman, flickkören och Rolinski fick alla män i publiken sjunga Jag vet en dejlig rosa samtidigt som kvinnorna sjöng Håll mitt hjärta tvåstämmigt. Allt med texter på storbildsskärm. Avslutningsvis gungade Kungsträdgården till Whitney Houstons I wanna dance with somebody i flerstämmig version.

Först ut i Eric Ericsonhallen var Irene Perdahl, som talade om den åldrande rösten. Samtidigt hördes glada skratt när Helle Axel-Nilsson fick workshopdeltagarna att knuffa på varandra, i jakt på den perfekta kroppshållningen. Töres Theorell talade intresseväckande om de senaste forskningsrönen.

Festivalens storkör rymde dryga 200 sångare, som alla fick plats längst fram i Eric Ericsonhallen. Tillsammans med körnestorn Robert Sund repeterade inför morgondagens konsert innan det var dags att lämna plats för den betydligt mindre Radiokören. Fredrik Malmberg, professor i kördirigering vid Kungliga Musikhögskolan, hälsade välkomna och berättade om samarbetet mellan skolan och Radiokören.

– Det är nu femte året i som vi samarbetar. Och i år även med Sveriges Körförbund och Eric Ericsonhallen!

Samarbetet innebar i år att Radiokören fungerade som ”verktyg” i examenskonserten för fyra dirigeringsstudenter. Konserten innehöll dessutom två uruppförande av verk signerade två unga elever på mastersprogrammet i komposition.

Kvällen avslutades klockan 21.00 med en välbesökt sjung-med-stund i S:t Jacobs kyrka, under ledning av Gary Graden.

– Ja välkomna alla, det kan komma att droppa in fler när Radiokörens konsert är slut, och det är helt okej för jag tänkte att vi skulle hålla på i tre timmar! skojade han och utlovade även långdans mellan bänkraderna.

På lördagsmorgonen delade festivaldeltagarna upp sig på fem workshops. Åsa Simma talade om jojken och sitt kulturarv, och fick en fråga om hur hon ställer sig till jojk i Melodifestivalen.

– Det är roligt när jojk exponeras. Men jag ser också att många, mest kvinnor, börjar slarva. Man kan ”sjunga en jojk”, till skillnad från att jojka. Det är inte samma sak, förklarade hon.

– Själv lärde jag mig jojkens teknik som liten genom barnjojk. Där döljer sig tekniken men man märker ändå att det innebär träning. Om du sjunger en jojk blir vokalerna gärna för långa.

Samtidigt berättade Carl-Erik Carlsson om folklig sång.

– Folklig sång har ingen känd upphovsman, det finns inget nedtecknat. Du skriver ner den som du hör den. Då blir det spännande! Du kan sedan träffa någon som sjungit samma sång och jämföra, hitta skillnader. Variationer blir möjliga på ett annat sätt än om vi hade haft en notförlaga.

Anci Hjulström och Karin Eklundh höll i två av festivalens mest välbesökta workshops, om scenisk kör och musikalisk kommunikation respektive kvinnosång. Hjulströms workshop avslutades med en mini-show för de andra festivaldeltagarna. Föreställningen innehöll utomjordingar, nyhetsupplösning, silly walks och sång – förstås – och applåderades friskt av publiken.

Karin Eklundh uppmanade de 130 kvinnorna att sjunga Vem kan segla förutan vind, först som treåringar och sedan som operasångerskor. Vilken skillnad!

– Vi kan sjunga och tänka: ”Så här låter jag”. Ja, jo, det gör du ju. Men du kan ju låta på så otroligt många andra sätt! Din vanliga sångröst är bara en av alla klangfärger som du har i dig! sade hon, och pratade även om kopplingen mellan sång och känsla:

– Jag brukar ha två ord med mig: medvetenhet och kontakt. Står du i relation till dessa två begrepp så finns det goda möjligheter för dig att njuta av din sång. Kopplar du sedan in känslolivet så kan du verkligen förändra – det är en sådan stark kraft!

På lördagseftermiddagen var det så dags för en av festivalens höjdpunkter: Nationaldagskonserten. Festivalens storkör framförde ett antal svenska klassiker och nationaldagstalaren Dogge Doggelito tillägnade morfar sitt tal. Det var morfar som fick in honom på musikens bana, berättade han.

– Morfar ansåg att rösten var det bästa instrumentet. Och det är tillsammans med andra som våra själar möts i körsång, sade han, och menade att musiken faktiskt räddat hans liv.

– Morfar sade alltid att om det spelas musik i himlen så är det nog Mozart, och kanske Bach. Kanske tittar han ner på mig nu och är stolt när jag håller mitt tal. Thank you for the music, morfar.

Söndagen bjöd på gospelsväng vilket uppskattades av de sångsugna. Tony Margeta tog sin kör La Cappella till hjälp för att diskutera röstplacering, och Kevin Smith gav workshop på engelska och talade bland annat om textning.

Sedan var det dags för nästa höjdpunkt; den avslutande Jubileumskonserten med La Cappella och Tony Margeta, samt en ensemble ur OD ledd av Cecilia Rydinger Alin. De båda körerna sjöng var för sig men också tillsammans. Körer såväl som dirigenter fick stående ovationer av publiken, som fyllde hela Eric Ericsonhallen.

Efteråt var körförbundets representanter både glada och nöjda.

– Vi har nästan bara mött positiva reaktioner, deltagarna har varit jättenöjda. Många har kommit fram och tackat, och också skickat mail och sms, berättade förbundsdirektör Kerstin Fondberg.

– Det här ger verkligen mersmak. Vi märker att Körkraft har fyllt ett behov, sade ordförande Eric Sjöström och utlovade ett nytt större arrangemang:

– Ja, det vill vi verkligen ha. Vi lovar att komma med mer information inom kort!