Körsången firas på Eric Ericssondagen

Den 23 oktober anordnas Eric Ericsondagen i Eric Ericsonhallen på Skeppsholmen. Evenemanget är ett samarbete mellan Sveriges Körförbund och Ericson International Choral Centre och körförbundets medlemmar har rabatt på biljetterna.

Eric Ericsondagen presenterar tre helt olika köruttryck och dessutom bjuder Eric Ericsons Kammarkör på Sing-along. Som medlem i Sveriges Körförbund får du 50 kr rabatt på entréavgiften.

Det här är ett evenemang som uppmärksammar körsången och som firas årligen i slutet av oktober, i trakterna av Eric Ericsons (1918-2013) riktiga födelsedag.

I Eric Ericsondagen ingår en konsert med Eric Ericsons Kammarkör. Den konserten ingår i en konsertserie som heter Nordic Choir Expedition där fyra av Nordens bästa körer ger konserter i Stockholm, Oslo, Helsingfors och Köpenhamn.

Program på Eric Ericsondagen

16.00 – 17.30 Sing-along med mera.

Konserten inleds med att vi får lyssna på klass 6GH från Adolf Fredrik Farsta under ledning av Anna Cederberg-Orreteg, innan det är dags för Sing-along med publiken och Eric Ericsons Kammarkör. Konserten avslutas av Roliga Sångförsöket, en nystartad korsning mellan vokalgrupp och kör.

18.00-19.15 Konsert med Eric Ericsons Kammarkör inom ramen för The Nordic Choir Expedition:

”Goes Swedish 2” – helsvenskt med såväl klassiska pärlor som nyskrivet på programmet. Musik av bland andra David Wikander, Hugo Alfvén, Karin Rehnqvist, Ludvig Norman och Ingvar Lidholm. Dirigent: Florian Benfer

Under eftermiddagen delas även årets stipendium ur Madeleine Ugglas Stipendiefond ut. Fonden stödjer bland annat körledare och körpedagoger som utöver sin ordinarie verksamhet gör särskilda insatser inom folkbildningen.

Det finns alltså tre biljettkategorier för Eric Ericssondagen. Man kan köpa en biljett för hela dagen, eller gå på den ena eller andra halvan:

100:- Sing-along, Adolf Fredriks musikklasser och Roliga Sångförsöket (16.00-17.30)

160:- Eric Ericsons Kammarkörs konsert (18.00-19.15)

200:- Hela Eric Ericsondagen (16.00-ca 19.15)

Medlemmar i Sveriges Körförbund erbjuds 50 kr rabatt på biljetterna under Eric Ericsondagen, ange rabattkod ”eric”).

Medlemmarna får även 30 procents rabatt på de andra konserterna i konsertserien Nordic Choir Expedition (biljetter säljs på http://www.tickster.com/sv/start , rabattkod ”SVEKOR”).

Foto: Markku Pihlaja