Körsångare lärde sig om marknadsföring

På Sveriges Körförbunds marknadsföringskurs 23-24 september möttes körsångare i alla åldrar, från olika delar av landet och från många olika sorters körer, för att såväl gnuggas i teoretiska kunskaper som att för få med sig konkreta idéer och verktyg.

– Det var en otroligt bra kurs, sammanfattar Emma Lönnberg som är marknadsföringsansvarig i Den akademiska damkören Linnéa vid Linköpings Universitet.

Till vardags studerar hon till läkare och kände att hon ville få kött på benen när det gäller marknadsföring, inte minst eftersom körens målsättning är att nå ut till en bredare publik än de gör idag.

– Inom universitetsvärlden i Linköping är vi väldigt etablerade, men vi skulle vilja nå fler utan för den gruppen.

Första dagen ägnade kursledaren Loredana Jelmini åt att gå igenom marknadsföringsteori, varvat med konkreta exempel och diskussioner kring de olika körernas konkreta frågeställningar.

– Loredana är väldigt kunnig. Det fanns inte en fråga hon inte kunde svara på och hon var väldigt bra på att överföra teori till verklighet, säger Emma Lönnberg.

Kursdeltagarna fick, till exempel, diskutera olika målgrupper och vilka verktyg och kanaler som fungerar bäst för dessa målgrupper.

Emma konstaterade också att de har olika utmaningar i olika körer – att det till exempel är svårare för storstadskörerna att sticka ut i bruset. De måste fundera över hur de ska profilera sig för att synas. I småstäder är man kanske bygdens kör, men har andra utmaningar. Deltagarna hade också med sig olika kunskaper som de kunde dela med sig av. Deltagarna från Linnéa kände till exempel att de kunde bidra med en del kunskaper inom sociala medier.

En av de viktigaste kunskaperna som Emma tycker att hon fick med sig, är att man inte ska ha som mål att nå ut till alla, utan att välja de målgrupper där man har en rimlig chans att nå resultat med sin marknadsföring och hur man ska anpassa marknadsföringen efter dessa grupper.

Inför den andra dagen, som var en halvdag, hade kursdeltagarna ombetts att ta med ett speciellt projekt som de ville jobba med, till exempel en konsert eller en kampanj för att rekrytera nya medlemmar.

– Nu blev det lätt att lägga upp en plan! Vi hade ju strukturerat oss, funderat över vilka målgrupper vi har, hur vi ska nå dem, vad vi har för verktyg och hur vi ska utvärdera vårt arbete, kommenterar Emma Lönnberg.

Nu har kursdeltagarna från Linnéa marknadsföringsplanen klar för de kommande lucia- och julkonserterna.

Text: Petra Hansson
Foto: Ingrid Bond Österlind

Missade du kursen? Glöm inte att kontrollera dina uppgifter på Sveriges Körförbunds hemsida så vi har rätt e-post till dig (för nyhetsbrevet), samt att titta in på vår webbsida och Facebooksida ibland så du inte missar bra information!

Cecilia Abrahamsson och Emma Lönnberg från kören Linnéa i Linköping är några av dem som tog med sig kunskap och inspiration från marknadsföringskursen.