Körsång med olika teman på Skansen

I juli blir det körsång på Skansen. Körklang är en programserie på Sollidenscenen där publiken får vara med och bilda en storkör. De får då sjunga tillsammans med populära gästartister och några av Sveriges mest kända körer. Varje vecka kommer kapellmästare Simon Ljungman att leda husbandet och publiken.

Det blir fyra torsdagar, den 7:e, 14:e, 21:e och 28:e juli, som Skansen kommer att genljuda av körsång, såväl från scenen som från publikhavet. Det kommer att bli olika teman för varje torsdag och arrangörerna utlovar en härlig bredd och variation. Ett tema som är spikat redan nu och som kommer att bli en fantastisk upplevelse för alla som gillar att ta ton är operatemat den 28 juli. Då blir det ingen mindre än Romeo & Julia-kören med gästartisten Rickard Söderberg.

Rickard Söderberg är gästartist på Operakvällen

Sångkvällarna startar klockan 19 och pågår i 90 minuter. Noter kommer att finnas till försäljning via Skansens webb och på plats. Som medlem i Sveriges Körförbund har du rabatt på inträdet efter kl 16.00 dessa dagar, och betalar 120 kr (ordinarie pris 180 kr). Ange ”Sveriges Körförbund” i kassan.

– Vi kommer att sjunga fyrstämmigt och utlärningsmetoden är pedagogisk och tillgänglig så att även den som är osäker kan våga pröva på stämsång, säger Simon Ljungman.

Simon Ljungman har en bred bakgrund inom musiken och är känd som gitarrist i På Spårets husband Augustifamiljen samt som Håkan Hellströms gitarrist.

– Det ska bli roligt att få komma tillbaka till Skansen, säger Simon. Jag har varit här med Håkan flera gånger och det har varit magiska spelningar med publikhavet och den vackra utsikten över Stockholm.

Körklang på Skansen är ett arrangemang av Skansen i samarbete med Sveriges Körförbund.