Körfest på Wik med mer än kör

Förra årets upplaga av Körfesten på Wiks slott utanför Uppsala blev en succé. När festen nu åter närmar sig märks ett stort intresse, berättar Karin Eklundh, som är verksamhetsansvarig för kör på Studieförbundet Bilda.

– Det känns väldigt bra, vi har en jämn ström av anmälningar. En av våra tre workshops är redan fullbokad. Och till Amandas föreställning rasar biljetterna iväg!

Körfesten på Wik börjar på fredagskvällen den 30 maj och pågår under ett dygn. Här erbjuds workshops, konserter med a cappella-gruppen Vocado och sceniska kören Amanda, samt körer från när och fjärran på utomhusscenen. Men det blir inte bara kör. Den som vill kan strosa i slottsparken, kika i marknadsstånd eller gå på guidad slottsvisning.

– Det är inget jättestort evenemang, utan mer intimt och överblickbart. Vi vill gärna ha det litet och sedan kanske växa långsamt. Det känns härligt att kunna se vart det tar vägen och inte forcera något, säger Karin Eklundh.

– Vår inriktning bygger på vår egen känsla av vad som känns lustfyllt och nära. Vi har frågat oss vad vi själva skulle vilja gå på, och gått på det mer än på vilka namn som kan locka mest folk.

Förra årets körfest lockade besökare från både Skåne och Norrland, och Karin Eklundh vill att arrangemanget – trots sitt relativt lilla format – ska vara en nationell mötesplats.

Körfesten på Wik arrangeras av Wiks Folkhögskola, i samarbete med Studieförbundet Bilda, Sveriges Körförbund, Kultur i länet, Uppsala universitets Körcentrum, Musik i Uppland och Uppsala kommun.

Mer information hittar du på Körfestens egen hemsida.

Foto: Körfesten 2013, foto Åse Hagerman.