Körfest firade kärleken och mångfalden

In the name of love var titeln på ett körevenemang i Sveriges Körförbunds regi, som samlade 250 körsångare och musiker i Jönköping. Spiras stora konsertlokal var fylld nästan till sista platsen och publikresponsen blev något utöver det vanliga.

Eldsjälen Edward Eklöf, som är körförbundets distriktsansvarige i Småland, brinner för integration i ordets allra bredaste och bästa betydelse: Han vill se människor mötas över alla gränser – kulturella, nationella, språkliga och åldersbetingade.

– Detta blev verkligen en riktig körfest, inte bara ett integrationsprojekt, berättar han.

– Här medverkade många av Sveriges Körförbunds medlemskörer av alla möjliga slag: kyrkokör, vokalensemble, kammarkör, manskör, badrumskör, barnkör…

Programmet erbjöd en fantastisk genrebredd, med såväl klassiskt som pop och folkligt. De sjöng på svenska, engelska, persiska och arabiska. Det var engelska madrigaler, nyskriven barnkörsmusik, sånger på persiska, Bohemian Rhapsody, Fields of Gold, Va Pensiero, För Kärlekens Skull, Pride (In the name of love) och mycket, mycket annat.

Ett av delprojekten inför konserten, var att engagera ett antal nyanlända ungdomar, som fick illustrera vad temat In the name of love betydde för dem. Det tillförde en gripande, extra dimension till temat. Några av dem var även med på scen och sjöng tillsammans med Edwards körer.

Responsen från såväl publik som medverkande sångare och musiker var överväldigande positiv.

– Det var många som sannolikt aldrig satt sin fot på Spira tidigare, som kom till In the name of love, precis som jag hoppades. En av anledningarna till att jag brinner så mycket för vårt förbund är att vi håller hög kvalitet samtidigt som vi är inkluderande. Det är till för alla som vill sjunga i kör, konstaterar Edward Eklöf.

Medverkande i In the name of love:

Körerna Vätterton, Badrumskören, Hakarps Qvinntetter, Gräshagens Kyrkokör, Jönköpings Kammarkör, Nova, Manskören SB och The Rockin’ Pots Jönköping, samt Jönköpings Orkesterförening under ledning av Ove Gotting och kompband under ledning av Nina Bjurenstedt.

Ytterligare medverkande: Nyanlända elever från gymnasieskolorna Bäckadal och Erik Dahlberg. Boende på Tokeryd Herrgård.

TEXT: Petra Hansson
FOTO: Eberhard Rockstroh