Kända artister till kör- och visfestival i Karlsborg

Vackra Karlsborg vid Göta kanal är värd för en kör- och visfestival lördagen den 18 juni. Såväl körer som trubadurer, professionella musiker och artister medverkar.

Under förmiddagen repeterar Tina Ahlin tillsammans med dirigent och storkör sånger som körsångarna kommer att framträda med senare från Göta kanalscenen. Det blir bland annat musik som Tina skrivit till Orsa Spelmän, blandat med jazz på svenska.

Festivalen genomförs på eftermiddagen inför storpublik från en scen vid Göta kanal, där man ser båtarna glida förbi.

Mindre körgrupperingar inleder varvat med Tina Ahlin som artist innan kaffepaus och final där alla sångare bildar storkör som dirigeras av Jenny Tapper. Kören ackompanjeras av gitarristen Jonatan Stenson och Tina Ahlin som även medverkar som sångsolist.

Notmaterial med texter till storkören kommer att mailas ut i mars efter medverkandes föranmälan.

Sveriges Körförbund är medarrangör av festivalen. Representanter för förbundet kommer att finnas på festivalområdet och informera om körverksamhet som finns på olika orter i närheten och runt om i Sverige. Ett flertal kursarrangörer inom körsång, musik och dans kommer också att finnas på plats.

Hela festivalen kommer att sändas i lokal-tv.

Kvällen innan blir det en festlig sammankomst på en trevlig restaurang, där kör- och musikkontakter kan knytas. Tina Ahlin kommer redan till denna sammankomst. Under kvällen kan körer, grupper eller trubadurer framträda och tillfälle finns också att knyta kontakter med andra deltagare.

För anmälan och mer information:

www.korfestivalen.se

Eller kontakta projektledare Stig Sjöberg, wisa.stigsjoberg@gmail.com

Tina Ahlin medverkar bland annat som solist i festivalen.