Husets kör i känd operett

Husets kör är en scenisk kör i Malmö. Just därför gick frågan om medverkan i den kända operetten Läderlappen till just dem, skriver körsångerskan Susanne Sandquist.

– Vi är vana att röra oss på scen. Hela akt två är en lång mingelscen där kören minglar runt, dricker champagne och sjunger tre små snuttar under 45 minuters tid, berättar hon.

Frågan gick till kören i slutet av februari, och noterna kom i mitten av april. Av körens 38 medlemmar valde 22 att delta. Repetitionerna pågick från april till juni, och den 24 juni fick kören träffa ensemblen för första gången.

– Repetitionerna var fantastiskt roliga – och få! säger Susanne Sandquist.

Läderlappen hade premiär den 2 juli på Ystads teater, och framfördes sedan ytterligare sex gånger. Medverkande var bland annat Sven Melander, Tommy Juth, Susanne Resmark och Lars Humble. För regi stod operasångaren Rickard Söderberg tillsammans med Laine Quist. Produktionen var ett samarbete mellan Opera i Ystad, Kammaropera Syd och Concertino Internazionale.

Foto: Andreas Paulsson