Gabriel Forss och The Choir by ABBA the Museum till Nordklang i sommar

Den 26–29 juni är det dags för körfestivalen Nordklang, då Helsingborg intas av körsångare från hela Norden. Förutom workshops som körsångarna deltar i på dagarna, erbjuder festivalen även ett gediget konsertprogram till stadens alla invånare. Det blir uppträdanden av ett antal lokala körer, THE CHOIR by ABBA the Museum från Stockholm, och sist men inte minst allsång med Gabriel Forss.

Körfestivalen Nordklang arrangeras av Sveriges Körförbund och riktar sig till körsångare och körledare från hela Norden som deltar i olika workshops. Men Sveriges Körförbund vill även bjuda in invånarna i Helsingborg att delta i musikglädjen.

−Det ska märkas att hela staden sjuder av musik och sång under de här dagarna. Därför har vi bjudit in etablerade körer från Skåne som uppträder, bland andra Damkören Korallerna från Lund, Svanholm Singers och Helsingborgs Kammarkör från Helsingborg. Vi är även glada över att välkomna THE CHOIR by ABBA the Museum och artisten och körledaren Gabriel Forss som kommer att leda allsång, säger Kerstin Fondberg, projektledare för Nordklang och förbundsdirektör för Sveriges Körförbund.

THE CHOIR by ABBA the Museum, bildades 2014 för att fira 40-årsjubileet av ABBAs seger i Eurovisionsschlagerfestivalen och de har sedan dess uppträtt på många olika scener runtom i Sverige och utomlands.

Gabriel Forss leder framgångsrikt tre stora Alla kan sjunga-körer i Stockholm, Göteborg och Malmö sedan flera år tillbaka.

−Jag har alltid älskat körsång! Målet med mina egna körer är att folk ska känna sig som en del av en varm och välkomnande gemenskap. Jag hoppas kunna sprida den känslan även till alla helsingborgare i sommar – och att man känner sig välkommen att sjunga med oavsett tidigare sångerfarenhet, säger Gabriel Forss.

Konsertprogram Nordklang
27 juni
– Allsång med Gabriel Forss, Helsingborgs Konserthus kl 20
– Konsert med Svanholm Singers och Damkören Korallerna, Mariakyrkan kl 20
28 juni
– Konsert med THE CHOIR by ABBA the Museum, Helsingborgs Konserthus kl 20
– Konsert med Helsingborgs Kammarkör, Norges Ungdomskor och Syng Selected från Danmark, Mariakyrkan kl 19.30
Läs mer om biljetter på Nordklang.org.

För mer information, kontakta:
Maria Sachs, kommunikationsansvarig Nordklang, maria.sachs@sverigeskorforbund.se, 0733-67 66 56
Kerstin Fondberg, förbundsdirektör Sveriges Körförbund, kerstin.fondberg@sverigeskorforbund.se, 070-289 90 10