Dags att söka Världsungdomskören!

World Youth Choir (WYC), Världsungdomskören, samlar duktiga sångare i åldrarna 17 till 26 år från hela världen. Sommaren 2019 går resan till Frankrike. Det blir en unik möjlighet att utvecklas som sångare, att skaffa vänner från hela världen och upptäcka en fascinerande del av världen.

WYC genomför årligen ett sommarprojekt och ett vinterprojekt, med hjälp av sina samarbetspartners i form av en turné till intressanta destinationer under ledningen av förstklassiga dirigenter.

Sommaren 2019 kommer kören under den 14/7 till 4/8 att först repetera och därefter genomföra ett antal högkvalitativa konserter på olika ställen i Frankrike. Årets dirigent är Josep Vila i Casañas från Spanien.

WYC en unik upplevelse för unga sångare och en möjlighet att utveckla båda sin konstnärliga och vokala förmåga genom en utåtriktad konsertverksamhet med utmanande körrepertoar och dirigenter i världsklass.

Socialt sett bidrar WYC till ett världsomspännande nätverk och ett fostrande av nya generationer av ”världsmedborgare” med starka vänskapsband över hela världen. Tiden i WYC, där unga sångare från olika kulturer bor tillsammans, reser tillsammans och musicerar tillsammans, utgör en unik skola för förståelse och respekt mellan kulturer, människor, musik och traditioner.

För att bli antagen till kören behöver du ansöka och göra en provsjungning. I Sverige är kontaktperson och nationell rekryterare Sofia Ågren, dirigent och körpedagog i Stockholm. Henne når du på sofia.agren@gmail.com. Information om provsjungsningsmaterialet hittar du på WYC hemsida.

Nationell audition i Sverige kommer att hållas på Kungsholmens Gymnasium/Stockholms Musikgymnasium söndag den 17 februari. Du kan anmäla dig via detta formulär. Om du behöver en ackompanjatör för ditt solostycke (utan kostnad) så maila en pdf av stycket senast 1 februari till sofia.agren@gmail.com. Kontakta också Sofia om du inte bor i Stockholm och kan närvara den 17/2!

Du kan också kontakta Världsungdomskörens samarbetspartner Sveriges Körförbund via kansli@sverigeskorforbund.se.

Läs mer om Världsungdomskören och dirigenterna på: www.worldyouthchoir.org!