Åter succé för försommarfestivalen

Ännu fler workshops och ännu mer sång än förra året – det upplägget bäddade för att, om möjligt, toppa förra årets upplaga av försommarfestivalen Körkraft. Bredden på workshops gjorde att alla kunde prova på flera nya genrer och skaffa sig ny inspiration och kunskap.

– Vi är otroligt nöjda! Inriktningen på festivalen kändes helrätt och det blev verkligen mycket sång för alla, säger förbundsdirektör Kerstin Fondberg.

– Vi ser det också som en del av vårt uppdrag, att våra medlemmar ska få en möjlighet att träffa körsångare från andra körer, andra genrer och andra delar av landet, umgås och utbyta erfarenheter, säger Kerstin Fondberg

Inramningen kunde inte varit bättre, med behaglig försommarvärme och den vackra kulturmiljön på Skeppsholmen.

Direkt på fredagseftermiddagen fick deltagarna lufta stämbanden med allsång under ledning av Kjell Lönnå och Anders Jalkéus i den vackra Eric Ericsonhallen.

Därefter kunde man välja att sjunga gospel tillsammans med dynamiske Cedwin Sandanam. Andra valde att lyssna på den fascinerande André de Quadros som berättade om hur han jobbar med ”empowering song” på fängelser, bland flyktingar och i oroshärdar i världen. Detta lockade även Sveriges Television som besökte workshopen och gjorde ett inslag om honom och hans arbete.

Anti-aging för rösten lockade stora skaror – vem vill inte behålla en ungdomlig sångröst hela livet? Och deltagarna fick många handfasta tips av Susanne Carlström och Lena König.

Kvällens invigningskonsert med Tensta Gospel och Tumba Voices under ledning av Cedwin Sandanam och Julia Josephson lyfte taket med gospel av högsta klass.

Lördagsmorgonen bjöd på helgens mest gripande workshop med Barnsley Youth Choir. Dessa ungdomar kommer från tuffa förhållanden och har under Mathew Wrights ledning utvecklats till fantastiska sångare, som sjöng så att hela auditoriet satt med tårar i ögonen. Workshopdeltagarna fick även sjunga tillsammans med dem.

Folkkäre Kjell Lönnå berättade om hur man lyfter sin konsert genom att vässa allt det som är runt omkring själva sångframträdandet. Och Solvieg Ågren drog ner en del igenkännande fniss när hon lärde ut röstträning för mogna röster.

Det var väldigt många som ville sjunga pop och rock med populära Simon Ljungman och Fredrik Berglund. De arrangerar popmelodier så att alla stämmor ska vara roliga att sjunga. Det ska inte vara en melodistämma och sedan bara rytmiserande dum dum i basen och” o-stämmor” i tenor och alt – något som uppenbarligen uppskattas av många körsångare.

I Johanna Thürs workshop om folklig koral och polska i kör fick man sig till livs en del spännande historia och även ganska trixiga sångövningar med vackra och rikt ornamenterade koraler.

Ulrike Heider öppnade upp en musikvärld som många körsångare inte har en aning om och visade hur man tolkar gregoriansk originalnotation.

Michael Deltchev förklarade med hjälp medlemmar från damkören Perunika och bulgariska sånger hur man hittar kraften i den kvinnliga rösten.

Anci Hjulström och Rickard Åström pratade om vad som händer med hjärtat när vi sjunger och fick deltagarna att använda hjärtat för att bli mer uttrycksfulla på scen.

Loop Talk och Simple Solmization är två metoder som bland annat kan användas för att snabbare lära sig musik, bli mer synkade och få till rätt betoningar. Roligt och handgripligt!

På lördagskvällens körmaraton fick festivaldeltagarna åter lyssna på Barnsley Youth Choir, de duktiga ungdomarna från Adolf Fredriks musikklasser, Tingvalla Toner och Manhem.

I Incca Rasmussons workshop lekte deltagarna med klanger och Cecilia Martin-Löf lärde ut dirigeringsteknik för körsångare.

I Tony Margetas damkörsworkshop var det bara två av deltagarna som faktiskt sjöng i damkör till vardags. Men efteråt var det många som insåg hur häftigt det är med just damkör och kanske till och med kommer att prova på detta.

OD:s karismatiska dirigent Cecilia Rydinger Alin ledde en manskörsworkshop där hon fick sångarna att lyfta sig flera snäpp och Eric Ericsonhallen genljöd av klassiska manskörspärlor.
Avslutningskonserten med Gustaf Sjökvists kammarkör, under ledning av Maria Goudorina satte en perfekt punkt på denna mångfacetterade, inspirerande och lärorika festival.
För foton och mer info, besök vår Facebooksida!