Att uppdatera uppgifter om din kör

Den här informationen vänder sig till dig som är kontaktperson/köradministratör för din kör. Om du är osäker på vem som står som kontaktperson så mejla kansli@sverigeskorforbund.se

Du som som står som kontaktperson för din kör kan också logga in på hemsidan och uppdatera uppgifter om din kör. Du loggar in med din e-postadress och lösenord. Har du inte ditt lösenord begär du ett nytt genom att klicka på "Glömt lösenord?".

När du är inloggad så har du överst på sidan ett menyval som rör dig som enskild medlem:

Visa min kör
Här ser du hur din kör presenteras på hemsidan för inloggade körmedlemmar. För andra syns inte medlemslistan ("Visa medlemmar").

Här ser du dina personliga uppgifter.

Inställningar
Här redigerar du dina personliga uppgifter. Du når också den sidan genom att klicka på fliken "Redigera" under "Profil".

I högerspalten
har du en meny där du når uppgifter som handlar om den kör som du är kontaktperson för och har behörighet att redigera uppgifter för.

Visa dokument
Här kommer du att kunna se dokument som vi från kansliet lägger upp.

Skapa dokument
Du kan skapa egna dokument. Den funktionen fungerar, men används ännu inte (vi återkommer senare om detta). Så avvakta med att använda den. Och använd den inte för att skriva in uppgifter om konserter, eller meddelanden för anslagstavlan. Vill du registrera konserter mejlar du uppgifter till kansli@sverigeskorforbund.se, och vill du skriva på anslagstavlan gör du det på sidan www.sverigeskorforbund.se/anslagstavlan.

Redigera min kör
Här kommer du till sidan för att redigera information om din kör (se nedan).

Visa körmedlemmar
Här ser du vilka körmedlemmar som är registrerade i din kör och deras adress. Naturligtvis syns inte de här uppgifterna överhuvudtaget för ej inloggade.

Du som är kontaktperson kan också ladda ner körlistan som Excel-fil i det format som vi använder i vårt register.

REDIGERA MIN KÖR (ny sida)

Här kan du alltså redigera uppgifter om din kör. För ej inloggade medlemmar syns bara en del uppgifter. Kom ihåg att den enda e-postadress som syns publikt är just den du skriver in under "E-post". Inga andra e-postadresser visas. Du kan själv se hur sidan ser ut för inloggade körmedlemmar genom att klicka på fliken "Visa". Vill du se hur kören presenteras för ej inloggade besökare loggar du först ut.

Kom ihåg att du registrerar namn genom att skriva in personens e-postadress. Då visas namnet automatiskt. Du kan bara använda en e-postadress som tillhör någon som finns i Sveriges Körförbunds medlemsregister. Ett tips är att kopiera e-postadressen från listan över medlemmar längst ner på sidan eller från sidan "Visa körmedlemmar". Då vet du att det blir rätt adress, det vill säga den som finns i medlemsregistret.

Här följer kommentarer till några av fälten:

Om kören
I det här fältet kan du skriva en längre text, och du kan göra radbrytningar och anpassa stil på texten. De funktionerna finns inte i övriga textfält på sidan. Du kan också lägga in en bild här (klicka på trädsymbolen) men kom i så fall ihåg att förminska bilden till en storlek som ryms på sidan. Bilden läggs nämligen inne i texten.

Körbild
Du väljer fil från din dator, och när den är vald klickar du på "Ladda upp". Bilden förminskas automatiskt till ca 800 K men bör vara minst 1 MB för att få bra kvalitet.

Bildtext
Här skriver du bildtext till bilden du laddat upp. Kom ihåg att ange fotografens namn.

Dirigenter
Om du har en eller flera dirigenter registrerade syns de här. Du kan ta bort namn genom att klicka på "remove". Du måste sedan klicka på "Spara" längst ned på sidan. Du behöver inte vara orolig för att du skall radera den personen ur registret, du redigerar bara informationen på körens sida.  Du kan lägga till en eller flera dirigenter i fältet "Redigera dirigenter".

Samma funktion som "Dirigenter", men det går bara att ha ett namn registrerat.

Kassör
Samma funktion som "Dirigenter", men det går bara att ha ett namn registrerat.

Kontaktperson
Här ser du ditt eget namn och e-postadress. Observera att om du ändrar i den här rutan så tappar du din behörighet att logga in och redigera körens sida. Så snart du tryckt på "Spara" längst ned på sidan så har den nya personen blivit kontaktperson. Det kan alltså bara finnas en kontaktperson för varje kör, och den personen har också behörighet att uppdatera sidan med uppgifter om kören. Däremot går det bra att ha flera e-postadresser till kören (se nedan). Skall ni byta kontaktperson så lämnar du helt enkelt över behörigheten till den nya personen genom att ange den personens e-postadress, och klickar på "Spara".

E-post
Här skriver du in en eller flera e-postadresser till kören. Observera att de här e-postadresserna kommer att visas publikt på hemsidan (till skillnad mot övriga e-postadresser). Det finns alltid en risk att sådana adresser blir "spammade" så tänk på att välja en adress som kan fungera som körens officiella. Det är ju viktigt att ha en sådan adress om någon vill komma i kontakt med kören. Vi lämnar aldrig ut adresser från kansliet utan det är ni som väljer vilken adress som skall vara den "officiella".

Vi söker körsångare
Du behöver inte använda kryssrutan. Om du skriver något i fältet "Kören söker" så visas en blå knapp med texten "Vi söker körsångare!" på körens sida.

Medlemmar
Här ser du körens medlemmar i den ordning de registrerats. Vill du se körmedlemmar i bokstavsordning klickar du på  "Visa körmedlemmar" uppe i högerlisten.

Har du frågor, mejla kansli@sverigeskorforbund.se

>>Läs mer här om hur du som kontaktperson hanterar uppdateringar av körmedlemmar.